Lojistik eğitimi alan öğrencilerin staj algılarının işletme ile ilgili faktörler bağlamında incelenmesi
Abstract
Lojistik kavramı askeri bir kavram olarak ortaya çıkmıştır. Daha sonra lojistik birçok alanda
müşteri memnuniyetine odaklanarak mal ve hizmetleri minimum maliyetle hedef pazara ulaştıran bir
sektör haline gelmiştir. Lojistik sektörü faaliyetlerini daha etkili bir şekilde yerine getirebilmek ve
rekabet avantajı sağlayabilmek için nitelikli işgücüne gereksinim duymaktadır. İşgücünün sektöre
yönelik gerekli bilgi, beceri ve tecrübeyi elde etmesinde lojistik eğitimi önemli bir rol oynamaktadır.
Lojistik eğitimi üniversitelerin ön lisans, lisans ve lisansüstü programlarında verilmektedir. Lojistik
eğitimiyle, teorik bilgileri edinen öğrenciler becerilerini geliştirmek ve tecrübelerini arttırmak için staj
da yapmaktadırlar. Öğrenciler staj programlarıyla sektörü, mesleği ve iş hayatını daha yakından
tanımakta ve kariyerlerine yön vermektedirler. Staj sırasında yaşanan olumlu veya olumsuz durumlar
öğrencilerin hem sektöre yönelik bakış açılarını hem de stajdan duydukları memnuniyet düzeyini
etkilemektedir. Bu durumların ortaya çıkmasına neden olan çeşitli faktörler vardır. Bunlardan birisi de
işletmenin özellikleridir. Bu araştırmanın amacı da, öğrencilerin staja yönelik algılarının işletmelerin
sahip olduğu özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın
örneklemini Mersin, Hatay, Konya ve Gaziantep illerindeki üniversitelerin lojistik eğitimi veren ön
lisans ve lisans bölümlerinde okuyan ve staj programlarını tamamlamış olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler anket tekniği kullanılarak toplanmış ve sonuç olarak 407 anket
formu analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın analiz kısmında yüzde ve frekans dağılımlarının yanı
sıra, faktör analizi, T testi ve ANOVA yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin stajdan
duydukları memnuniyetin farklı departmanlarda görev alma ve çalışılan departman sayısına göre
farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin stajdan duydukları memnuniyet ve sektöre
bakış açıları işletmenin türü, yetkililer tarafından sorulara yeterli cevap verilme durumu ve
işletmelerin sunduğu imkanlara göre de anlamlı bir farklılık göstermiştir. The notion of logistics has emerged as a military concept. Afterwards, logistics has become a
sector that delivers goods and services to the target market with minimum cost by focusing on
customer satisfaction in many areas. The logistics sector needs qualified labor force in order to
perform its activities more effectively and to provide competitive advantage. Logistics training plays
an important role in the labor force to obtain the necessary knowledge, skills and experience for the
sector. Logistics education is given in the undergraduate and graduate programs of universities.
Students who have acquired theoretical knowledge through with logistical trainings do their
compulsory internship in order to improve their skills and to increase their experience. Students learn
more about the sector, the profession and the business life with their compulsory internship programs
and manage their careers. The positive or negative situations experienced during the internship affect
the students' perspective towards the sector and the level of satisfaction they feel from the internship.
There are several factors that cause these situations to occur. One of these factors is the characteristics
of the company. The aim of this research is to find out whether the students' perceptions of internship
differ according to the characteristics of the company. The sample of research consists of the students
who have studied in the logistics departments of the universities in Mersin, Hatay, Konya and
Gaziantep and completed internship programs. In this research, data were collected by using
questionnaire technique and 407 survey forms were analyzed. In the analysis part of the research, as
well as the percentage and frequency distributions, factor analysis, T test and ANOVA were
performed. As a result of the research, it was detected that the satisfaction of the students in the
internship varied according to work part in different departments and the number of departments
worked. In addition, the students' satisfaction with the internship and their perspective on the sector
showed a significant difference according to the type of company, adequate and related response to
the questions by the students and the opportunities offered by the company.
Collections
- Tez Koleksiyonu [87]