Seramik, karbon ve seramik-karbon kaplı fren disklerinin frenleme performansına etkisinin araştırılması
Abstract
Araçlarda duruş mesafesi ve fren kabiliyeti can ve mal kaybını önlemede büyük önem
taşımaktadır. Frenler; hareket halinde olan aracı yavaşlatmak ve durdurmak, taşıtın hızını kontrol altında
tutmak ve diğer taraftan duran taşıtı yerinde tespit freni ile sabitlemek için kullanılır. Frenler; kinetik
enerji veya potansiyel enerjinin sürtünme, hız ve kütle ile birlikte ısı enerjisi üretmesi, oluşan bu ısının
atılması gibi iki ana işlevi yerine getirir. Frenleme anında, iki parçanın yani disk ve balata malzemesi için
belirlenmiş termik sabit sıcaklığın üstüne çıkıldığında balatanın sürtünme katsayısı düşmektedir. Diskte
ise ani soğuma ve sıcaklık artışı, sıcaklığa bağlı yorulma kaynaklı çatlamalara ya da deformasyonlara
neden olmaktadır. Sonuç olarak frenleme performansı düşüşe geçmektedir. Çalışmamızda dört adet binek
otomobilin fren diski alınıp, kıyaslama için bir adet i kaplanmamış (orijinal bırakılmış), diğerleri ise
seramik, karbon ve seramik-karbon olarak yüzey kaplama yöntemleri ile kaplama yapılmıştır.
Kaplamalarda amaç, sürtünme katsayılarının yükseltilmesi, sıcaklıklarının azalması ve darbe
dayanımlarının arttırılması hedeflenmektedir. Disklerin ve balataların mikroskobik yüzey incelemeleri,
yüzey sertlik ölçümleri, yüzey pürüzlük ölçümleri, test öncesi ve sonrası ölçümleri yapıldı. SAE’nin J
2522 (Glabol etkinlik değerlendirmesi) standardına uygun, mümkün olan en eşit koşullarda fren
dinamometresinde geniş ve kapsamlı fren etkinlik testine sokuldu. Testlerde disk-balata ikilisinin aşınma,
sürtünme ve sıcaklığa bağlı fren zayıflaması davranışları incelendi. Vehicles may have stalling distance and braking capability, and the loss of goods is a major
concern. Brakes; slowing down and resetting the speed of the vehicle, to control the speed of the vehicle.
Brakes; kinetic energy, or potential energy produced by friction, velocity, and mass. Braking is surprising,
to make the fit of two pieces of disc and shoe material clear. Cracks or deformations are caused on the
disc in case of sudden cooling and heat-related fatigue. As a result, the braking performance has been
reduced. Vehicle gin disc is taken, one is coated, the surfaces are coated with carbon, ceramic and carbon.
The purpose of the coatings is to increase the coefficient of friction, decrease the temperatures and
increase the impact strength. Microscopic surface scans of discs and paddles, surface hardness
measurements, surface roughness measurements, pre- and post-test measurements were performed. SAE
was introduced into a wide and appropriate brake activity test, in accordance with J2522 (Glabol
efficiency grade) standard. In the tests, the behavior of the brake lining due to wear, friction and
temperature was examined.
Collections
- Tez Koleksiyonu [87]