Özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerde görülen psikososyal risk faktörleri ve meslek hastalıkları
Abstract
En önemli üretim faktörlerinden biri olan işgücü, çalışma esnasında pek çok risk unsuru ile karşılaşır.
Bu riskler bir yandan kişilerin yaşam kalitesini tehdit ederken diğer yandan da üretimin aksamasına
neden olur. Böylelikle genellikle yegane gelir kaynağı ücret geliri olan bu kişiler tüm yaşamlarını
olumsuz yönde etkileyebilecek olan büyük bir sorunla karşılaşmış olurlar. Bu sebeple de işgücünün
maruz kaldığı risklerin ekonomik, sosyal ve siyasal açıdan önemli sonuçlarının bulunduğu
söylenebilecektir.
Çalışma hayatı içerisinde yer alan risklerin farklı boyutları bulunmaktadır. Bu risklerin bir kısmı
görünür nitelikte iken diğerlerinin fiziksel bir çıktısı olmadığından görünmesi ve tespit edilmesi
zordur. Psikososyal riskler olarak da isimlendirilen bu riskler, kişileri psikolojik açıdan zorlamakta ve
kişilerin yaşam kalitelerini düşürmektedir. Ayrıca bu riskler çalışanları demografik özelliklere, gelir
durumuna, eğitim seviyesine ve buna benzer kişilik özelliklerine göre farklı seviyelerde
etkilemektedir. Dolayısı ile fizyolojik risklerde olduğu gibi risk ve zarar tanımlamasının yapılması
kolay olmamaktadır.
Bu çalışmada Mersin ilinde özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin maruz kaldıkları
psikososyal risk faktörleri incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda tüm demografik özelliklere sahip olan
çalışanların belirli bir oranda psikososyal risklere maruz kaldığı ve bu risklerin hem çalışma
verimliliğini hem de özel yaşam kalitesini düşürdüğü sonucuna varılmıştır. Bu gibi olumsuzlukların
önüne geçilmesi için alınabilecek çeşitli önlemler bulunmakta olup riskin fizyolojik çıktısının
olmaması nedeniyle ikinci planda değerlendirilmemesi gerektiği kanaatine ulaşılmıştır. The labor force, which is one of the most important production factors, faces many risk factors during
the work. These risks threaten people's quality of life on the one hand and cause production
disruption. In this way, these people, who are generally the only source of income, are faced with a
major problem that may affect their lives in a negative way. Therefore, it can be said that the risks to
which the labor force is exposed have important economic, social and political consequences.
The risks involved in working life have different dimensions. While some of these risks are visible,
others are difficult to see and detect because they do not have a physical output. These risks, which
are also called psychosocial risks, force people psychologically and reduce their quality of life. In
addition, these risks affect employees at different levels according to demographic characteristics,
income level, education level and similar personality traits. Therefore, as in physiological risks, risk
and loss identification is not easy to make.
In this study, psychosocial risk factors of individuals working in private educational institutions in
Mersin were investigated. As a result of the study, it is concluded that employees with all
demographic characteristics are exposed to psychosocial risks to a certain extent and these risks
decrease both labor productivity and quality of life. There are various measures that can be taken to
prevent such negativities and it is concluded that the risk should not be evaluated in the second plan
due to lack of physiological output.
Collections
- Tez Koleksiyonu [87]