Gösterişci tüketimin ve motivasyonlarının yaş kuşakları ekseninde incelenmesi
Abstract
Gösterişçi tüketim, tüketici davranışlarının en eski konularından bir tanesidir. Veblen’den günümüze araştırmacılar; kişilerin, arzuladıkları kimliklere ve karakterlere seçtikleri ürünlerle ulaştıklarını söylemektedir. Bu çalışmada; tüketicilerin gösterişçi tüketimleri, Veblen’in Aylak Sınıfın Teorisi bağlamında ele alınarak, kuşaklar arası bir kıyasa gidilmiştir Araştırmanın amacı, gösterişçi tüketimin temel motivasyonlarını ve bu motivasyonlar arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak, bu yapının kuşaklara göre değişimini anlamaktır. Araştırma kapsamında; online ve yüz yüze anket yöntemleri ile 20 Temmuz- 15 Ekim 2019 tarihleri arasında 477 kişiden anket toplanmıştır. Elde edilen veriler; kikare analizi, frekans analizi, bağımsız t-testi, MANOVA testi, keşfedici faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizleri kullanılarak, SPSS ve AMOS paket programları yardımıyla analiz edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi ile tüketicilerin sosyal kabul ihtiyacının ve statü arayışının gösterişçi tüketimlerini pozitif yönde etkilediği; prestij duyarlılıklarının ise gösterişçi tüketimlerini negatif yönde etkilediği belirlenmiştir. Gösterişçi tüketim eğiliminde tüketicilerin cinsiyeti ve gelirine göre anlamlı bir farklılık görülmezken yaş değişkenine ilişkin anlamlı sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçları, ulaşılan bulgular çerçevesinde tartışılmış, araştırmacılara ve uygulamacılara birtakım öneriler sunulmuştur. Conspicuous consumption is one of the oldest subjects of consumer behavior. From
Veblen to now, researchers reveal that people reach the identities and characters they
desire with the products they choose. In this study, the conspicuous consumption of the
consumers has been handled within the context of Veblen's Theory of the Leisure Class
and a generational comparison has been made. The aim of this research is to reveal the
basic motivations of conspicuous consumption and the relationship between these
motivations, to understand the change of this structure according to generations. In the
scope of the research; Questionnaires were collected from 477 people between 20 July
- 15 October 2019 using online and face-to-face survey methods. The obtained data was
analyzed using the SPSS and AMOS package programs by using chi-square analysis,
frequency analysis, independent t-test, MANOVA test, exploratory factor analysis,
confirmatory factor analysis and path analysis. Structural equation modelling
determined that the need for social acceptance and seeking status in consumers
positively affected the conspicuous consumption, while the sensitivity of prestige
negatively affected their conspicuous consumption. While no significant difference was
observed in the conspicuous consumption trend according to the gender and income of
the consumers, significant results were obtained regarding the age variable. The results
of the research were discussed within the framework of the findings
Volume
8Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/makuiibf/issue/60726/858836https://hdl.handle.net/20.500.13099/33