Kadıoğlu, Cansu Tor2025-03-162025-03-1620211301-36882630-6409https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.760481https://hdl.handle.net/20.500.13099/484Tüketicileri anlamak ve satın alımlarını yönlendirebilmek her işletmenin temel amaçlarındandır. Ancak yönlendirme yapabilmek için öncelikle bu davranışları tahmin edebilmek gerekmektedir. Tüketicileri gruplayabilmek, pazar bölümlendirme ve hedef pazar seçimlerinde işletmelere avantaj sağlamaktadır. Tüketicilerin planlı şekilde yaptığı satın alımların yanı sıra plansız şekilde yaptığı satın alımlar da vardır. Plansız şekilde satın alım yapılmasının sebeplerinden birinin de tüketicilerin satın alacakları üründe algıladıkları kıtlık olduğu düşünülmektedir. Yapılan bu araştırmada algılanan kıtlık içsel ve dışsal olarak ele alınmıştır. Kadın tüketicilerin, erkek tüketicilerin, Y kuşağı ve Z kuşağı tüketicilerinin algıladıkları içsel kıtlığın ve dışsal kıtlığın plansız satın alımlarına etkisini anlamak amacıyla, AMOS programından çoklu grup analizine başvurulmuştur. Bu çalışmaya 7-24 Nisan 2019 tarihleri arasında, çevrimiçi anket yolu ile 303 tüketici katılmıştır. Her örneklem grubu için ayrı ayrı kurulan yapısal eşitlik modelleri ile demografik değişkenlere göre önemli farklılıklar tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanmış ve birtakım sektörel ve akademik öneriler geliştirilmiştir.Understanding consumers and being able to direct their purchases is one of the main goals of all businesses. However, in order to be able to direct, it is necessary to predict these behaviors. It provides advantages to businesses in grouping consumers, market segmentation and target market selection. In addition to the planned purchases of the consumers, there are also unplanned purchases. One of the reasons for unplanned purchases is thought to be the perceived shortage of products that consumers will buy. In this research, the perceived scarcity was handled internally and externally. In order to understand the effect of internal scarcity and external scarcity perceived by female consumers, male consumers, generation Y and generation Z consumers, multiple group analysis was applied from the AMOS program. 303 consumers participated in this study via 7-24 April 2019 by online survey. Significant differences were determined according to demographic variables with structural equation models established separately for each sample group. The findings obtained were interpreted and some sectoral and academic suggestions were developedtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessÇoklu grup analiziyapısal eşitlik modeliplansız satın almaalgılanan kıtlıkMultiple Group AnalysisStructural Equation ModelImpulse PurchaseTüketicilerin Algıladığı Kıtlığın Plansız Satın Alımlarına Etkisi: Çoklu Grup Analiziyle Bir İncelemeEffect of Consumer’s Perceived Scarcity on İmpulsive Purchase Behaviour: Examination with Multi-Group AnalysisArticle10.18070/erciyesiibd.760481585984