Yazar "Sönmez, Tugce" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Comparison Of Gender Roles: The Sample Of Pregnant, Infertile And Childbearing Women(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2024) Erdoğan, Elif; Tekgündüz, Sibel Ejder; Sönmez, Tugce; Apay, Serap EjderAim: This research was conducted to reveal and compare differences according to gender role orientations in pregnant, infertile and child-bearing women. Method: This descriptive and cross-sectional research was conducted on pregnant, infertile and child-bearing women in the Infertility-Gynecology Polyclinics of a hospital in eastern Türkiye between April 2022 and August 2023. Data were collected using the "Introductory Information Form" and "Bem Gender Role Inventory". Results: The average age of women is 29.26±5.53 in the pregnant group, 32.39±5.94 in the infertile group and 36.21±7.07 in the group of women with children. In terms of educational status, 46% of pregnant women, 52.4% of women with children were high school graduates, and 47.7% of infertile women were primary school graduates. 64% of pregnant women and 51.7% of infertile women did'nt work, and 68.1% of women with children are working. The mean femininity score of the women participating in the research in the Bem gender role inventory was found to be 113.37±16.98 in pregnant women, 112.30±15.52 in infertile women and 115.89±13.71 in those with children. There was no statistically significant difference between the groups in terms of femininity (F=2.460, p=.086). The mean masculinity score is 100.37±18.91 in pregnant women, 95.98±16.54 in infertile women and 102.09±16.14 in those with children. A significant difference was observed between the groups in terms of masculinity (F=5.445, p=.005). Conclusions and Recommendations: It was seen that the feminine characteristics of pregnant, infertile and women with children are more dominant than their masculine characteristics. A significant difference was observed between pregnant, infertile and women with children in terms of masculine characteristics. It was observed that the group with children was more dominant than other groups in terms of masculine characteristics.Öğe Kadınlara Verilen Modüler Menopoz Eğitiminin Menopoz Tutum ve Kanser Tarama Farkındalığına Etkisi(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2024) Toker, Eylem; Sade, Gülüzar; Sönmez, Tugce; Kaya, Zeynep Seyyide; Güray, SedaMenopoz hakkında verilen modüler eğitimin kadınların menopoza yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırma ön test-son test modeline dayalı yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırma 01.03.2022-01.07.2022 tarihleri arasında üzere gönüllü olan 95 kadınla yürütülmüştür. Kadınlara menopoza ilişkin beş ana konudan oluşan modüler eğitim araştırmacılar tarafından verilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen Tanıtıcı Bilgi Formu ve “Menopoza İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Kadınların menopoza yönelik tutumları eğitim öncesinde ve eğitim sonrasında uygulanmıştır. Kadınların eğitim öncesi MİTÖ puan ortalaması 40.98 ± 11.6, eğitim sonrası MİTÖ puan ortalaması ise 42.27 ± 12.2 olup, eğitim öncesi ve eğitim sonrası MİTÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak önemli farklılık bulunmamıştır. Çoklu lineer regresyon modeli oluşturularak yapılan ileri analizde katılımcıların evli olma durumunun MİTÖ puanını 3,6 kat artırdığı, dört çocuk ve üzeri sahip olmanın ise 3,3 kat azalttığı hesaplanmıştır (F (2,92) =6.030; p=0,003; R2=0,097 olarak elde edildi). Katılımcıların eğitim sonrası menopoz tutumları olumlu bulunmuştur. Kadınların tanıtıcı özelliklerinden gelir düzeyi, medeni durumları, eğitim durumları ve menopoza girmiş bulunmaları menopoz tutum puan ortalamalarını etkilemiştir. Farklı yaş gruplarında ve dezavantajlı gruplarda menopoz öncesi, menopoz ve menopoz sonrası dönemleri kapsayan eğitim içerikleri planlanması önerilir.