Yazar "Kaya, Mehmet Said" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İdeoloji ve İdeolojilerin Sistematik Analizi: Michael Freeden’ın Morfolojik Yaklaşımı(Anadolu Üniversitesi, 2022) Kaya, Mehmet SaidTarihsel süreç içerisinde farklı form ve tanımlarla karşımıza çıkan ideoloji kavramının izahında bilimsel ya da epistemolojik bir uzlaşmanın bulunması neredeyse imkânsızdır. Bunun yanında gerek siyaset bilimi literatüründe gerekse de genel okuyucular açısından ideoloji kavramı çoğunlukla olumsuz bir çağrışımla kullanılmıştır. Son dönemde bu çizgiden ayrılan bazı çalışmalar, ideolojilere sosyopolitik yapının bir parçası olarak bakmayı denemişlerdir ve ideolojilerin mevcut koşullarla bağlantılı birer veri biçiminde analiz edilmesini savunan yöntemler öne sürmüşlerdir. Bu doğrultuda ideolojiler siyasi söylemi belirleyen, dolayısıyla siyasi hayatın, dilin ve tüm kamusal aktörlerin tutum ve davranışlarını yönlendiren unsurlar niteliğinde ele alınmışlardır. Bu çalışmada, ideolojileri bu perspektifle ele alan Michael Freeden’ın geliştirdiği morfolojik analiz tüm yönleriyle incelenerek açıklanacaktır. Freeden’a göre her ideoloji, içerisinde yer aldığı zamansal/tarihsel ve mekânsal/kültürel bağlarıyla birlikte kendi kavramsal yapısıyla analitik bir yöntemle incelenmelidir. Siyasi söylemin doğal bir biçimde sahip olduğu zorlukları açmaya yarayacak bir anahtar işlevi gören ideolojilerin morfolojik analiziyle, belirli bir ideolojinin belirli bir pratikteki haritası ortaya çıkartılarak siyasi eylemin ve karar almanın sistematik incelenmesinde önemli bir veri olarak kullanılması sağlanmış olacaktır.Öğe Temporality of Luther’s thoughts on the right to resistance(Tarsus Üniversitesi, 2021) Kaya, Mehmet SaidThe thoughts of Martin Luther on the right to resistance are usually examined with his work On Temporal Authority, published in 1523, in which Luther defended the sacredness of the secular authorities and rejected the natural law theories that limit the power of civil governments. Luther, in his early writings, identified two duties for Christians: trust God without any doubts to reach justification and obey the secular power even if it is evil. According to him, secular power is given to authorities by God’s will, and the use of force can only be allowable if the resister’s authority is equal or superior then the opponent’s position. However, by the 1530s, Luther changed his mind about the resistance, he invited German princes and all Christians to disobey the emperor and corroborated his arguments with imperial laws in 1531, Warning to His Dear German People. At the end of the decade, he radicalized the ideas on the resistance and even adduced from natural law. Behind this change, German politics and the emperor’s threats were quite effective on Luther’s thoughts. He tried to protect his reformed church and evangelical supporters in this process. After the 1530s, when the emperor planned to attack the Protestants, Luther reconstitutes his ideas that were the exact opposite of his early writings. Therefore, the temporality of Luther’s thoughts that were shaped with reactions of political facts can be examined with his arguments on the right to resistance.