Yazar "Güngör, Şule" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BLOK ZİNCİRİ TEKNOLOJİSİ VE DENİZ YOLU TAŞIMACILIĞI: TÜRKİYE’DEKİ LİMANLAR ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME(2023) Dursun, Elifcan; Güngör, ŞuleTeknolojinin günden güne gelişmesi ile son yıllarda dijitalleşme kavramı ön plana çıkmaktadır. Üretilen veri miktarının büyümesi dijitalleşme gerekliliğini gözler önüne sermekte ve bulut teknolojilerinin yaygınlaşması, nesnelerin interneti gibi teknolojik gelişmeler ile dijitalleşme adına önemli adımlar atılmaktadır. Blok zinciri teknolojisi süreçlerin şeffaflaşması, daha hızlı ve etkin hale gelmesi ve maliyetlerin düşürülmesi adına bahse konu önemli bir dijitalleşme adımıdır. Blok zinciri teknolojisinden birçok farklı sektörde yararlanılmaktadır. Lojistik sektöründe özellikle belge süreçlerinin hızlandırılması, maliyetlerin azaltılması ve tedarik zinciri boyunca şeffaflığın sağlanması bakımından çeşitli taşıma modları blok zinciri teknolojisini desteklemektedir. Bu kapsamda, blok zinciri teknolojisi ele alınarak deniz yolu taşımacılığının önemli parçalarından biri olan limanlarda söz konusu teknolojinin uygulanması üzerine araştırma yapılmıştır. Çalışma, blok zinciri teknolojisinin Türkiye’deki limanlardaki durumunu araştırarak literatür ve sektöre katkı sunmaktadır. Çalışmada yer alan örnek limanlar ile gerçekleştirilen saha analizi aracılığı ile Türkiye’deki limanların blok zinciri teknolojisi altyapısı ve gelişimi değerlendirilmiş, konuya dair öneriler sunulmuştur. İlgili limanlarda blok zinciri altyapısı olmamasına rağmen hazırlık çalışmalarına başlanmıştır. Kullanılması önerilen modele yönelik limanlardan alınan değerlendirmeler arasında büyük farklar bulunmamaktadır. Yeni teknolojilerin operasyonel süreçlere faydası olduğu konusunda hemfikirlerdir. Blok zinciri teknolojisine yönelik şüphelere rağmen limanlar bu teknolojiden faydalanmak istemektedirler.Öğe DEĞİŞİM YÖNETİMİ YÖNTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: KONTEYNER TERMİNAL İŞLETİM SİSTEMİ (TOS) ÜZERİNE BİR UYGULAMA(Ahmet GÜVEN, 2020) Dursun, Elifcan; Güngör, ŞuleTerminal İşletim Sistemi; konteyner terminallerdeki hizmetlerin gerçekleştirilmesini, kayıt altına alınmasını, kontrolünü ve izlenebilirliğini sağlayan sistemler bütünüdür. Konteyner terminal hizmetlerinin etkinliği ile Terminal İşletim Sistemi birbiri ile ilişkilidir. Bu nedenle doğru Terminal İşletim Sistemi seçimi, hizmetlerin sürdürülebilirliği ve müşteri ilişkileri açısından büyük önem arz etmektedir. Terminal İşletim Sistemi ; altyapı, veritabanı ve geliştirme platformu temelleri üzerine kurulmaktadır. Teknolojik gelişmeler ve konteyner terminal hizmetlerinin verimliliğinin arttırılmak istenmesiyle birlikte, Terminal İşletim Sistemleri üzerinde çeşitli değişiklikler gerçekleştirilmekte veya daha etkin yeni bir işletim sistemine geçiş yapılmaktadır. Ancak konteyner terminaller, Terminal İşletim Sistemi değişimi için yeni sistemin maliyeti, devreye alınacağı zaman ve organizasyonel değişiklikleri göz önünde bulundurarak değişim yönetimine ihtiyaç duymaktadır. Değişim yönetimi; küresel rekabete cevap verebilmek, kaynaklarını daha etkin kullanabilmek ve verimliliği arttırabilmek için firmaların organizasyonel, teknik ve operasyonel sistemlerinde gerçekleştirecekleri değişimlerin idare edilmesidir. Çalışmada, örnek bir konteyner terminalde mevcut Terminal İşletim Sistemi’nin değişim yönetimi incelenmiştir. Değişim yönetimi sürecinde yararlanılan yöntemler açıklanmıştır. Değişim yönetiminin terminal hizmetlerine olan etkisi tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Öğe Dış Ticarette Demiryolu Taşımacılığının Stratejik Durumu: Türkiye Analizi(Demiryolu Mühendisleri Derneği, 2025) Turgut, Muhammed; Güngör, ŞuleDemiryolu taşımacılığı, içerisinde bulundurduğu avantajlar sayesinde dış ticarette önemli bir taşıma türü olmaktadır. Bu açıdan ülkeler dış ticarette taşımacılık faaliyetlerinin gelişebilmesi açısından yürüttükleri yatırım politikalarında hâlihazırda var olan karayolu ağ bağlantısının yanı sıra demiryolu ağ bağlantısı da desteklenmeye yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Türkiye demiryolu bağlantısı bölgesel bazda gelişme göstermiş fakat söz konusu gelişmelerin devamına da açık potansiyel taşımaktadır. Demiryolu bağlantısı ile ülke içindeki ticari faaliyetler ve yolcu taşıması yürütülebildiği gibi dış ticaret kapsamında da fayda sağlanabilmektedir. Türkiye dış ticaretinde diğer taşımacılık türlerine alternatif olması, maliyet ve elleçleme gibi avantajlar yaratması nedeniyle demiryolu taşımacılığı dış ticareti besleme noktasında önem taşımaktadır. Bu husustan yola çıkarak bu çalışmada Türkiye dış ticaretinde demiryolu taşımacılığının mevcut durumu incelenmiş ve stratejik önemi ele alınmıştır. Çalışmada mevcut raporlar, istatistiki bilgiler, uzman görüşleri dikkate alınarak SWOT analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda düşük maliyet, mevcut ağ bağlantısı, Türkiye iş gücü potansiyeli ve üretim gücü gibi hususlar güçlü yön olarak belirlenmiştir. Bunun yanı sıra liberalleşen taşımacılık operasyonları, modern olmayan ağlar, yüksek altyapı maliyeti ve eğitim kurumlarındaki yetersiz eğitim zayıf yön olarak tespit edilmiştir. Jeopolitik konum, demiryolu projeleri ve dış ticaret iş hacmindeki istikrarlı artış fırsat; politik istikrarsızlık, denizyolu ve karayolunun dış ticaret taşımalarında aktif rol alması ve demiryolunun işletim maliyetleri tehdit olarak belirlenmiştir.Öğe Lojistik Faaliyetlerin Akdeniz Ülke Ekonomileri İle İlişkisi(İstanbul Üniversitesi, 2019) Güngör, Şule; Dursun, Elifcan; Karaoğlan, AhmetKüreselleşen dünya pazarında ülkelerin ekonomik büyümelerini sağlayabilmeleri adına ticaret ve sanayi alanında yaptıkları gelişmeler büyük önem arz etmektedir. Bu hareketle ticaretin serbestleşmesi uluslararası ticaretin genel itibariyle seyrini olumlu yönde etkilemiştir. Uluslararası ticaretin ülkeler ve firmalar arasında rekabet yaratan bir unsur haline gelmesinin sonucu olarak da lojistik dikkat çekmektedir. Bu gelişmeler doğrultusunda uluslararası ticaretin istenen boyutlarda ve sürdürülebilir olması için lojistik sektörü stratejik bir boyut kazanmakta ve ekonomide kaldıraç görevi görmektedir. Lojistik sektörü, ülke ekonomisi üzerinde yatırımlar, istihdam ve milli gelir konularında sahip olduğu etki ve küreselleşen ticaret ağları sayesinde gösterdiği gelişme ile yoğun şekilde dikkat çeken sektörler arasındadır. Özellikle rekabet gücünü artırmayı amaçlayan işletmeler ve ülkeler sektörün gelişimi için ciddi yatırımlar yapmakta ve sektörün muhtemel getirileri konusunda büyük beklentilere girmektedir. Yapılan yatırımlar ve beklentiler sonucu özellikle üretim faaliyeti gerçekleştiren sektörler lojistik değişkenlerden fazlasıyla etkilenmektedir. Diğer taraftan lojistik için yapılan yatırımlar işletmelerin veya ülkelerin ticari oluşumlarını da doğrudan olumlu yönde etkilemekte ve ticaret hacimlerini artırmalarına aracı olmaktadır. Lojistiğin işletmeler ve ülkeler için önemi ülkelerin gerçekleştirdiği uluslararası ticaretleri için de günden güne gelişme göstermekte ve vazgeçilmesi mümkün olmayan bir noktaya varmaktadır. Lojistiğin ülkeler için önemi ülkelerin var oldukları coğrafyalar ve sahip oldukları lojistik imkânları açısından değişkenlik gösterebilmektedir. Özellikle denize kıyısı olan ve bu sayede deniz taşımacılığı ile lojistik akışını verimli bir şekilde gerçekleştirebilen ülkelerin uluslararası ticaretlerinde daha büyük kazanç elde ettiği gözlemlenmektedir. Diğer taraftan aynı bölgede var olan ülkelerin ekonomik ve ticari açıdan benzerlik gösterdiği de söylenebilir. Bu kapsamda yapılan çalışmada lojistik faaliyetlerinde var olan ortak nokta ve ekonomik açıdan birbirlerine benzerlik göstermektedirler. Ülkelerin ekonomik açıdan büyüklükleri ve lojistik faaliyetlerinin ilgili ülkelerin ekonomik büyüklüğüne etkisini inceleyebilmek amacıyla Akdeniz’e kıyısı olan 15 ülke ekonomisine lojistik sektörünün etkisi 1980 - 2018 dönemi için lojistik performans endeksi ve gayri safi yurtiçi hâsıla değerleri ile panel veri analizi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada 2007, 2010, 2012, 2014 ve 2016 yıllarını kapsayan analiz sonuçlarında orta seviyede pozitif yönlü bir ilişkiye ve gayri safi yurtiçi hâsılada yaşanan değişmelerin %32 oranındaki kısmının lojistik performans endeksi ile açıklanabildiğine ulaşılmıştır. Diğer taraftan ülkeler bazında yapılan analizlerde Türkiye ve Arnavutluk için lojistik performans endeksi ile gayri safi yurtiçi hâsıla arasındaki en yüksek ilişki elde edilmiştir. Türkiye ve Arnavutluk ülkelerinin gayri safi yurtiçi hâsıla değerlerindeki değişim yüksek oranda lojistik performans endeksi ile açıklanmaktadır. Bu durum ise ilgili iki ülkenin ekonomik büyüklüğünde lojistik faaliyetlerin önemini ortaya koymaktadır. Ayrıca ülkelerin lojistik performans endeksini oluşturan faaliyetler arasında yoğun olarak “Altyapı” ve “Gümrük” faaliyetlerine ağırlık vermeleri halinde daha yüksek seviyede gayri safi yurtiçi hâsılaya sahip olabilecekleri saptanmıştır.Öğe LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN LOJİSTİK 4.0 ALGILARININ İNCELENMESİ: NİTEL VERİ ANALİZİ(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Güngör, Şule; İnce, MehmetLojistik 4.0 lojistik sektöründe yürütülen faaliyetlerin teknoloji etkisiyle ilerlemesini önceliğine alan ve buna yönelik olarak da sektörün gelişimini içeren bir kavramdır. Bu kapsamda araştırmanın amacı Lojistik 4.0 etkisiyle sektörel açıdan uygulanan teknolojileri ve sektörün Lojistik 4.0’a bakış açısını derinlemesine incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak lojistik sektöründe hizmet veren işletmelerin Lojistik 4.0 yeniliğine olan yaklaşımı incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemleri arasından yapılandırılmış görüşme yöntemi ile katılımcı olarak belirlenmiş 20 lojistik işletmesi yöneticisine ulaşılmıştır. Veri analizi MAXQDA 2022 programı ile yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda Lojistik 4.0 ile güncel teknolojinin, ekonomik üstünlük ve rekabet avantajının sağlanabildiği, sektörün Lojistik 4.0 teknolojileri ile uyumlu çalışma kapsamında yatırımlara yöneldiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Lojistik işletmelerinin lojistik 4.0 algılarının incelenmesi: Akdeniz Bölgesi örneği(2024) Güngör, ŞuleEndüstriyel devrimlerin tamamı yaşanan dönemdeki üretim faaliyetlerini doğrudan etkilemiştir. Nihai dönem olan Dördüncü Endüstri Devrimi teknoloji üzerine kurulmuş olan bir dönemdir. Endüstri 4.0'ın lojistiği doğrudan etkilemesi sonucu ortaya çıkan Lojistik 4.0 kavramı güncel ve teknolojinin etkisiyle gelişim gösteren bir yeniliktir. Lojistik 4.0 lojistik sektöründe yürütülen faaliyetlerin teknoloji etkisiyle ilerlemesini önceliğine alan ve buna yönelik olarak da sektörün gelişimini içeren bir kavramdır. Bu kapsamda araştırmanın amacı Lojistik 4.0 etkisiyle sektörel açıdan uygulanan teknolojileri ve sektörün Lojistik 4.0'a bakış açısını derinlemesine incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemleri ve nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak lojistik sektöründe hizmet veren işletmelerin Lojistik 4.0 yeniliğine olan farkındalık düzeyi ve yaklaşımı incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi Akdeniz Bölgesinde faaliyet gösteren lojistik işletmelerinden oluşmakta olup; örneklem sayısı 161 olarak belirlenmiştir. Yürütülmesi tasarlanan nicel analiz için 206 lojistik işletmesi yöneticisi ile anket çalışması yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemleri arasından yapılandırılmış görüşme yöntemi ile 20 katılımcıya ulaşılmıştır. Nicel veri analizi for Windows 25.0 programı; nitel veri analizi MAXQDA 2022 programı ile yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda sektörel açıdan taşınan yük türüne göre Lojistik 4.0 algısında farklılıkların söz konusu olduğu, Lojistik 4.0 ile güncel teknolojinin, ekonomik üstünlük ve rekabet avantajının sağlanabildiği, sektörün Lojistik 4.0 teknolojileri ile uyumlu çalışma kapsamında yatırımlara yöneldiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe TÜRKİYE’NİN AVRUPA BİRLİĞİNE SEKTÖREL İHRACATI: PANEL VERİ ANALİZİ(2021) Güngör, Şule; Kaplan, FatihBu çalışmanın amacı Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne yaptığı 34 sektör ihracatına döviz kurunun etkisini incelemektir. Bu amaçdoğrultusunda Avrupa Birliği üyesi 27 ülkeye yapılan sektörel ihracat ve bu ülkelerin gelirleri, Türkiye’nin reel döviz kuru,Euro/Dolar paritesi, Euro/Dolar paritesi oynaklığı ve reel döviz kuru oynaklığı değişkenleri için 2002: I - 2017: IV dönemi üçeraylık seriler kullanılmıştır. Yapılan panel veri analizleri sonucunda reel döviz kurundaki artışın 14 sektörü (metal cevherleri,taş ocakçılığı ve diğer madencilik, gıda ürünleri ve içecek, kağıt ve kağıt ürünleri vd.) pozitif yönde etkilediği; Euro/Dolarparitesindeki artışın 14 sektörü (maden kömürü, linyit ve turba, atık ve hurdalar, kok kömürü vd.) pozitif yönde etkilediği;ülkelere ait gelir artışının analize dâhil edilmiş sektörlerin tamamına yakın bir kısmını (ham petrol ve doğalgaz, giyim eşyasıile radyo, televizyon, haberleşme teçhizatı ve cihazları hariç) pozitif yönde etkilediği ortaya koyulmuştur. Elde edilen busonuçlara göre döviz kurunun, Euro/Dolar paritesinin ve ülkelere ait gelir değişmelerinin ihracat üzerindeki etkisinin sektörelbazda farklılaştığı tespit edilmiştir.