Yazar "Enes, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Atık Kot Giysilerden İleri Dönüşüm Yöntemi ile Sanat Eseri Oluşturulması Deniz Sağdıç’ın Portre Çalışmalarının İncelenmesi(2021) Enes, Esra; Binboğa, Elif BurcuTüketici sonrası atıklardan biri olan kot giysilerin ileri dönüşüm yöntemi ile bir sanat eseri olarak değerlendirilmesi süreci, atığı değerli bir materyal haline dönüştürür. Sanatın ve tasarımın disiplinlerarası çalışması ile kendi yaşam döngüsünü tamamlayan atık materyallere farklı alanlarda yeni bir yaşam döngüsüne sahip olmasını sağlayarak ikinci bir şans verebilir. İleri dönüşüm (upcycle) yöntemi hızlı moda tüketicisinin neden olduğu kot giysi atıklarından sanat eseri oluşturulması ile var olan kot giysi atıklarına inovatif bir çözüm sunarak modern bakış açısı sunmaktadır. Günümüz modern dünyasında kot giysinin üretiminde çok fazla su tüketilmektedir. Bu nedenle yaşam döngüsünü tamamlamış kot giysi atıklarının ileri dönüşüm yöntemi ile değerlendirilebilmesi sürdürülebilirlik açısından büyük etkiye sahiptir. Bu araştırmada, ileri dönüşüm yöntemi ile sanat eseri oluşturulması konusu incelenmiş, ikinci el kot giysilerden modern sanat eseri oluşturan sanatçılar eserleri ile birlikte ele alınmış, kot giysi atıkları ile portre yapan Deniz Sağdıç’ın eserleri incelenerek yüz yüze görüşme yöntemi ile kendisinden bilgi elde edilmiştir.Öğe Müzikal Temalı Kostüm Modernizasyonuna Yönelik Giysi Tasarımı Projesinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi: Tekstil ve Moda Tasarım Bölümü Örneği(2022) Enes, EsraGünümüzde çoğu sanat ve tasarım alanı, genellikle disiplinler arası bir yaklaşım ile birbirine kaynak sağlamaktadır. Müzikaller birçok sanat alanının bir arada sahnede sergilendiği, temel anlatım aracının müzik olduğu bir sanat dalıdır. Müzikaller, giysi tasarımı için ilham kaynağı sunabilecek birçok veriye sahip bir sanat alanıdır. Bu çalışmada, Tekstil ve Moda Tasarımı bölümü öğrencilerinin Üniversite-Sanayi iş birliği kapsamında, müzikaller teması kapsamında giysi tasarım proje çalışmaları incelenmiştir. Bu proje Tekstil ve Moda Tasarım Bölümü 2019–2020 eğitim öğretim yılı öğrencilerinin Giysi Tasarım dersi projesi kapsamında, müzikaller ana teması ile 6 farklı müzikal teması çalışan 6 öğrenci çalışması incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda günümüz modasına uygun modernize edilmiş 12 giysi tasarımı üretilmiştir. Araştırma konusu ile ilgili olarak mevcut literatür taranmış ve veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Tüm evreni kapsayan örneklem grubu ile online görüşmeler gerçekleştirilerek bulgular oluşturulmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ile elde edilen veriler yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda tasarım sürecini başarı ile gerçekleştiren ve bu araştırmaya gönüllü katılım gösteren öğrencilerin giysi tasarımları, sahip olduğu dönemin modası içerisinde ele alınarak yorumlanmıştır.Öğe Perception of the Visitor About Fashion History Museum: The Sample of M&S Company Archive “Marks in Time”(Bayram KANCA, 2022) Enes, Esra; Enes, KemalFashion history museums are unique structures that offer the opportunity to visually examine the history of fashion. It represents the flow of fashion history, the impact of change and development with the influence of political, economic, cultural and technological developments in world history. Fashion archives furnish a three-dimensional experience to fashion minded followers with examples of fashion trends, styles that change and develop over the years, and examples of clothing and accessories in chronological order. In this study, the company archive of the Marks & Spencer has been located in Leeds, where establishment of the brand and its evolution over the years are presented by various designed clothes, news on the newspaper, posters, interviews and photographs. M&S Company Archive conveys to visitors’ foundation of the brand, which was born in 1884 in Leeds, rising and progressing in time. The M&S archive has been visited by researchers in Leeds and examined and photographed for the analysing. In this research, the museum visitors’ opinions about the museum were examined and analysed with the content analysis method. The aim of the research is to evaluate the approach of visitors to fashion museums. According to the visitors' opinion, M&S Company Archive conspicuously presents the last 125 years of the brand.Öğe SIFIR ATIK MODA TASARIM YAKLAŞIMI İLE MODERN ŞALVAR TASARIMI(2024) Enes, Esra; Sözüer, Zehra DoğanŞalvar, konfor açısından Türklerin eski çağlardan beri tercih ettiği bir alt giyim ürünüdür ve günümüzde geleneksel ve modern giyimin tercih edilen bir parçasıdır. Bu çalışmanın kapsamı, Türk giyim kültürünün önemli bir parçası olan şalvar tasarımını incelemek ve sıfır atık moda tasarım yöntemiyle modernize etmektir. Sıfır atık moda tasarım yöntemi, tasarım aşamasında kesim atıklarını önleyen bir yöntemdir. Sıfır atık moda tasarım yöntemi ile tasarım aşamasında atıkların çevresel zararını önlemek mümkündür. Bu çalışma, deneysel geliştirme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Konuyla ilgili mevcut literatür incelenmiş, geleneksel şalvarın model özellikleri araştırılmış ve modern çizgiler içinde sıfır atık hedefiyle yeni şalvar örnekleri geliştirilmiştir. Genel olarak incelendiğinde, geleneksel tasarım yöntemlerinin gözden geçirilmesi ve günümüz sürdürülebilirlik çalışmalarına katkı sağlamasıyla, sürdürülebilir tasarım yöntemleri kullanılarak modern dünyanın bir parçası haline getirilebilir. Sonuç olarak, eski tasarım yöntemlerini inceleyerek ve sürdürülebilir tasarım uygulamalarını benimseyerek şalvar, günümüz sürdürülebilirlik çabalarına değerli bir katkı yaparak modern dünyanın bir parçası olarak canlandırılabilir.Öğe Slow Food ve Slow Fashion: Sürdürülebilir Yaşamın Yeni Trendleri(2023) Enes, Esra; Yavuz, GülserGünümüzün hızlı üretim ve hızlı tüketim dünyasında tüm canlılar, sera gazlarının salınımı ve tarım ürünlerinin doğallığının bozulması gibi çevresel zararlarla karşı karşıya kalmaktadır. Bu dönemde yaşamı tehdit eden bu durumlar hakkında bir farkındalık oluşmuş ve buna bağlı olarak sürdürülebilirliğin önemi her alanda artmıştır. Bu bağlamda son on yılda iki önemli akım dikkat çekmektedir: Slow Food ve Slow Fashion. Bu araştırmada, son yıllarda hızlanan tüketim artışı nedeni ile insanlığın iki temel ihtiyacı olan yemek yemek ve giyinmek, sürdürülebilir ortak bakış açısı olan “yavaşlama” açısından ele alınmıştır. Bu çalışmada “yavaşlık” kavramının benzer disiplinler açısından kavramsal olarak ele alınması amaçlanmaktadır. Bu nedenle, Slow Fashion ve Slow Food alanındaki literatürde yer alan çalışmalarla, konunun benzerlik ve farklılıkları incelenmiştir. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden, doküman analizidir. Çalışmada Türkiye’de TR dizinde gastronomi ve moda disiplinleri açısından yer alan 26 makale içerik, amaç, yöntem ve sonuç bakımından değerlendirilmiş ve raporlanmıştır. Her iki disiplinin hızlı üretim ve tüketim döngüsüne karşı geliştirilmiş yavaşlık eyleminin benzerlik ve farklılıklarının incelenerek sürdürülebilir bir yaşam için öneriler sunulmuştur. Çalışma bulgularına göre, Slow Food ve Slow Fashion, sürdürülebilirlik, etik üretim, bilinçli tüketim, yerel kültür ve kimliğe saygı konularında benzer yaklaşımlar sergilemektedirler. Sonuç olarak, Slow Food ve Slow Fashion terimleri birbirlerinden farklı olmalarına rağmen, ortak özellikleri nedeni ile sürdürülebilir, bilinçli, adil ve kültürle uyumlu bir yaşam tarzı benimsemeyi teşvik etmektedir.Öğe SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA TASARIMI STRATEJİSİ OLARAK “DÖNGÜSEL MODA TASARIMI” H&M İŞ MODELİ ÖRNEĞİ(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2024) Enes, EsraSürdürülebilirliğin temel amacı doğanın varlığını devam ettirmesidir. Bu doğrultuda sürdürülebilir moda tasarımı, moda üretiminde doğaya daha az zarar verilmesini sağlamayı hedeflemektedir. Günümüz doğrusal moda üretim sistemleri, yap-kullan-at bakış açısına sahiptir. Doğrusal ekonomi sistemine alternatif olarak geliştirilen döngüsel ekonomi sistemi ile sürdürülebilir bir iş modeli yaklaşımı geliştirilmiştir. Moda endüstrisinde, döngüsel ekonomi yaklaşımı hammadde temini, tasarım, üretim ve kullanıcı sonrası hizmetlerini içeren geniş bir süreci kapsamaktadır. Bu araştırmada olay incelemesi yöntemi ile H&M döngüsellik yaklaşımı incelenmiştir. Bu kapsamda ikincil veriler kullanılarak firmanın üretim süreci döngüsel moda tasarımı çerçevesinde incelenmektedir. H&M’in Döngüsel moda tasarımı, ürün planlama ve tasarım evresi ile başlamakta ve tüketici sonrası atıkların azaltılmasına yönelik stratejilerle sona ermektedir. H&M Grubunun, döngüsel ekonomi yaklaşımı ile geliştirdiği iş modeli ile tasarım ve üretim evrelerinde nelere dikkat ettiği incelenmiştir. H&M tasarım stratejileri detaylıca araştırılmış ve H&M grubunun alt giyim markaları olan Arket, Monki ve Weekday’in döngüsel moda tasarımı ile üretilmiş giysi tasarımları incelenmiştir. Seri üretim yapan firmalar döngüsel moda tasarım stratejisi doğrultusunda giysi tasarımları yapmalı ve tüketici satış sonrası hizmetleri bu süreci benimseyerek planlanmalıdır.Öğe Turkey fashion industry's Cut-and-sew waste problem and its waste management strategies(Chamber of Textile Engineers, 2019) Enes, Esra; Kipöz, ŞölenThe linear production model of the conventional fashion industry creates "pre-consumption waste" which has devastating environmental impacts. This study focuses on 'Cut-and-sew waste', a type of pre-consumption waste which occurs in the pattern cutting phase of the design development process. Thus, the aim of the study is to determine the scope of Turkish fashion industry's cut-and-sew waste problem, and identify its waste management strategies. Through an analysis on Turkey's fashion industry, the study addresses "cut-and-sew waste, through an analysis of the opportunities for, and limitations to, the creation of a sustainable design and production system to improve waste management. As a part of the study, a survey was conducted with women's wear manufacturers producing their own brands in the Turkish fashion industry. A semi-structured questionnaire, responded to by 84 clothing manufacturers, identified the level of the cut-and sew waste problem, and possible waste management strategies are proposed. Data were collected regarding production methods, revealing waste rates within the preparation of the 2016 spring/summer collection. The findings illustrate the current state of the waste problem, and levels of awareness of the fashion industry towards the environmental effects of waste, and the need for waste management strategies. © 2019, Chamber of Textile Engineers.Öğe ZERO WASTE AND MODULAR FASHION DESIGN: A SUGGESTED COLLECTION(Chamber of Textile Engineers, 2023) Enes, Esra; Saygili, Başak BoğdayZero waste fashion design is a way and at the end of the pattern designing process occurs no cut-and-sew waste. Modular fashion design is a process in that one garment can have the appearance of different designs which can be modified by the consumer. The zero waste fashion design and modular fashion design are considered together as a multiple design methodology to supply sustainable fashion production. Although both design techniques are completely unique, the common aim of sustainability design results can be reached through the combination of the two. In this study, a collection was designed by integrating these two design methodologies: zero waste and modular fashion. If consumers have an active role in the sustainable design process, the responsibility for sustainable fashion design falls partially on them. The consumer is one of the three pillars of sustainable design philosophy, so they have a major role in helping create a balance on the sustainable fashion production and a sustainable fashion market. Thanks to this harmony, the design process should consider consumer-centered design options and consumer demands. In this study, an experimental development practicing method via modular and zero waste fashion design methods were used to create a suggested collection. At the end of this study, three garments were designed for that suggested collection, and each can be worn in three or four different looks. © (2023). All Rights Reserved.Öğe Zero Waste Fashon Desıgn and Jıgsaw Puzzle, Tesselatıon, and Analysıng of Subtractıon Cutting Methods(Nigde Omer Halisdemir University, 2021) Enes, EsraThe acceleration of the fashion cycle has increased the damage of this cycle to the environment. For this reason, the zero waste fashion design method is discussed as a solution proposal to eliminate cut-and-sew waste caused by fashion production. The aim of this study is to analyze the zero waste fashion design to investigate it with the most common methods in the literature, and to analyze the process from the perspective of the conventional fashion industry. In this study, zero waste fashion design which is a design method that will prevent waste generation, designers employing the zero waste fashion method and their methods were investigated. Zero waste fashion design is possible by eliminating the fabric waste between the pattern parts by making the two-dimensional pattern design synchronously while designing three-dimensional garment design. Jigsaw puzzle, tessellation, and subtraction cut methods and designers who developed those methods such as Timo Rissanen, Holly McQuillan and Julian Robert were investigated with their designed garments. Consequently, zero waste fashion design methods prevent cut-and-sew waste before it occurs.