Yazar "Bozyigit, Sezen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 19 / 19
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Niş Pazar Olarak Türkiye’deki Vegan Ürünler:Tüketici Bakış Açısından Keşfedici Bir Araştırma(2020) Demirer, Tuğba; Bozyigit, SezenSon yıllarda tüketicilerin kişisel sağlık, sürdürülebilirlik, doğal yaşam ve hayvan refahı konusuna yönelik farkındalığının artması, niş niteliğindeki vegan pazarına olan ilgiyi arttırmıştır. Keşifsel olarak tasarlanan bu araştırmanın amacı, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde yaşayan vegan tüketicilerin satın alma davranışları ile tüketim alışkanlıklarının ortaya çıkartılmasıdır. Araştırmada veriler 38 vegan tüketici ile eş zamanlı olmayan İnternet temelli derinlemesine görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar vegan olmalarından ötürü toplumdan baskı görmekte, en çok gıda ve kozmetik sektörlerinden vegan ürün satın almaktadırlar. Vegan peynir ve süt katılımcıların en çok satın aldıkları ürünler arasında yer almaktadır. Katılımcılar, vegan kurabiye-tatlı ve yoğurdu bulamadıklarını, ürünlerin içeriğine, besleyiciliğine ve sağlıklı olmasına dikkat ettiklerini, vegan ürünleri pahalı bulduklarını bu tür ürünler hakkında İnternet siteleri ve sosyal medyadan bilgi edindiklerini belirtmişlerdir.Öğe Celebrity Endorsement on Gender-Based Conspicuous Consumption(Gadjah Mada Univ, Master Management Program, Fac Economics & Business, 2025) Tor-Kadioglu, Cansu; Bozyigit, SezenThis study explores the irrational aspects of consumer behavior, focusing on conspicuous consumption driven by the pursuit of status and self-expression. It examines how consumers emulate celebrities based on key dimensions of celebrity endorsement- attractiveness, expertise, and credibility-and how these factors vary between genders. The research presents a conceptual framework that integrates conspicuous consumption with celebrity endorsement dimensions, supported by an extensive literature review. Data were collected from 403 participants belonging to the Y and Z generations through online surveys and analyzed using SPSS and AMOS software. The results reveal gender-specific differences in the influence of celebrity endorsement dimensions on conspicuous consumption. For female consumers, celebrity attractiveness and credibility significantly enhance conspicuous consumption, whereas expertise has a mitigating effect. In contrast, male consumers are primarily influenced by celebrity attractiveness. The study concludes that the allure of celebrities, as reflected in their attractiveness and credibility, promotes conspicuous consumption, while their expertise can diminish it. These findings provide valuable insights for businesses leveraging celebrity endorsements, particularly in gender-targeted marketing strategies, highlighting the importance of tailoring approaches based on consumer gender to maximize impact.Öğe DİNİ DEĞERLERİN TAKINTILI SATIN ALMA EĞİLİMİ VE ÇEVREYE YÖNELİK TUTUM ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA(2019) Bozyigit, SezenGünümüzde tüketim, ihtiyaçları karşılamak için kullanılan bir araç olmaktan çıkmış, bir amaç haline gelmiştir. İnsanlar kontrolsüz ve aşırı şekilde tüketim yapmakta, böyle davranmadıkları zamanlarda psikolojik olarak rahatsız olmaktadırlar. Gereksiz yere yapılan tüketim, çevreye zarar vermekte, bu zarar da insanları kötü şekilde etkilemektedir. Çevre korunması din bakımından önemlidir. Çünkü, dinler sadece insanlar arasındaki ilişkileri değil, insanların diğer canlılarla ve doğayla olan ilişkilerini düzenlemektedir. Dini değerler, tüketici davranışlarını etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. İnsanlar dini inanışları gereği ne tükettiklerine de dikkat etmektedirler. Dinde israfın haram olduğu ve çevreye önem verilmesi gerektiği göz önüne alındığında da, dini değerlerine bağlı olan insanların daha az tüketeceği ve çevreyezarar vermeyeceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin sahip olduğu dini değerlerin takıntılı satın alma eğilimi ve çevreye yönelik tutum üzerindeki etkilerini ortaya çıkartmaktır. Yüz yüze anket yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın örneklemini Mersin'de ikamet eden 401 tüketici oluşturmaktadır. Araştırmada faktör, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, takıntılı satın alma eğilimini dışsal dini değerler pozitif olarak, çevreye yönelik tutumu ise içsel dini değerler pozitif, dışsal dini değerler ise negatif olarak etkilemektedir.Öğe DIŞ TİCARET VE LOJİSTİK EĞİTİMİNDE SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI(2021) Süygün, Mehmet Sami; Bozyigit, SezenTeknolojik gelişmelerle birlikte hayatın her alanında önemli değişimler yaşanmaktadır. Bu alanlardan birisi de eğitimdir. Klasik eğitim metotları ile özellikle Y ve Z kuşaklarına hitap etmekte zorluk çeken eğitimciler için teknolojik gelişmeler önemli imkânlar sunmaktadır. Sanal gerçeklik de bu teknolojik gelişmelerden birisidir. Sanal gerçeklik; görüntü, hologram, ses, konum ve benzeri duyusal unsurların gerçek dünyanın bir taklidi olarak oluşturulmasıdır. Sanal gerçeklik teknolojisi son yıllarda eğitim amaçlı olarak farklı disiplinler tarafından kullanılmaktadır. Sanal gerçeklik teknolojisinin dış ticaret ve lojistik eğitiminde kullanılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada başa takılı sanal gerçeklik gözlüğü il kullanılan sanal gerçeklik uygulamasının etkili bir ders destek materyali olma potansiyeli incelenmiştir. Bu kapsamda araştırmada, Y kuşağı olarak Uluslararası Ticaret ve Lojistik lisans eğitimi alan öğrencilere dünyanın en önemli limanlarından birisi olan Hindistan’ın Mundra Limanı hakkında bilgi edinmeleri için 10 dakikalık bir video izletilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu sanal gerçeklik uygulamasına, kontrol grubu ise video destekli ders anlatımına katılmıştır. Uygulama sonrası grupların ders başarıları 15 soruluk başarı testi ile ölçülmüştür. Uygulama sonucuna göre, sanal gerçeklik uygulaması kullanılarak yapılan öğretim sonucunda deney grubunun akademik başarısının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Sanal gerçeklik uygulaması kullanılarak yapılan eğitimin, öğrencilerin akademik başarılarını arttırmada daha etkili olacağı düşünülmektedir.Öğe Gümrük İdaresinden Hizmet Alan Firmaların Karşılaştığı Etik Dışı Davranışlar: Mersin İli Örneği(2020) Sain, Hüseyin; Bozyigit, SezenEtik değerlere bağlı olmak toplumda adalet ve güven duygularının oluşmasıbakımından önem taşımaktadır. Her kurumda olduğu gibi gümrükidarelerinde etik değerlere bağlı olunması devletin kayıt dışı ekonomisininazalması ve toplumun ahlaki değerlerinin erozyona uğramaması açısındangereklidir. Bu araştırmanın amacı da, Mersin taşra gümrük idaresi ile iş yapanfirmaların etik dışı davranışlar ile karşılaşıp karşılaşmadığını, karşılaştılar isene tür davranışlar ile karşılaştıklarını tespit etmektir. Keşifsel olarak tasarlananaraştırmanın örneklemini kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılan,gümrük idaresi ile iş yapan 30 firma oluşturmaktadır. Katılımcılardan verileryüz yüze derinlemesine görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmasonuçlarına göre, katılımcıların çoğunluğunun gümrük idaresinin tümbirimlerinde etik dışı davranışlarla karşılaştığı, etik dışı davranış olarak en çokadam kayırmanın görüldüğü, kurumların etik dışılığı önlemek için aldığıönlemlerin yetersiz bulunduğu ortaya çıkmıştır.Öğe HİZMET İÇİ EĞİTİMİN TÜKENMİŞLİK SENDROMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN CİNSİYET BAĞLAMINDA İNCELENMESİ(2022) Mum, Sergen; Bozyigit, SezenTeknolojik gelişmeler ve küreselleşme ile ticari sınırların ortadan kalkması lojistik sektörüne duyulan ihtiyacı artırmıştır. Lojistik sektörüne duyulan ihtiyaç ve lojistik sektörünün dinamik yapısı iş yükünün artmasına ve böylelikle de lojistik çalışanlarının stres seviyesinin yükselmesine neden olmuştur. Stres seviyesinin yükselmesi ile çalışanların psikolojik ve fiziksel olarak kendilerini kötü hissetmeleri tükenmişlik sendromuna yakalanma olasılığını artırmaktadır. İşletmeler iş yükü karşısında oluşan stresi azaltmak, değişimler karşısında çalışanların hazırlıklı olmalarını sağlamak, niteliklerini geliştirmek ve rekabet ortamında üstünlük sağlamak amacıyla çalışanlarına hizmet içi eğitimler vermektedir. Bu araştırmanın amacı da lojistik işletmelerinde çalışanların almış oldukları hizmet içi eğitimlerin tükenmişlik sendromu üzerindeki etkisini cinsiyet bağlamında incelemektir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de faaliyet gösteren lojistik işletmelerinin hizmet içi eğitimi almış 336 çalışanı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler online anket tekniği ile toplanmış ve Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda lojistik işletmelerinde verilen oryantasyon eğitiminin kadınlarda tükenmişlik sendromunun alt boyutlarından duygusal tükenmişliği, duyarsızlaşmayı ve kişisel başarısızlığı, erkeklerde ise sadece kişisel başarısızlığı olumsuz etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca rotasyon eğitiminin erkeklerde ve kadınlarda kişisel başarısızlığı, ayrıca erkeklerde duygusal tükenmişliği olumsuz etkilediği gözlemlenmiştir.Öğe Kültürel Kimlik ve Tüketici Etnosentrizminin Müşteri Tatmini, Müşteri Katılımı ve Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisinin Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi(2023) Usal, Yusuf; Bozyigit, SezenBazı tüketiciler kültürel kimlik ve etnosentrizm gibi nedenlerden dolayı küresel markalara karşı olumsuz tutum sergilemektedir. Bu olumsuz tutumlar müşteri katılımına ya da müşteri tatminine etki etmektedir. Markadan tatmin sağlamayan tüketicilerin o markayı tekrar satın alma olasılıkları azalmaktadır. Hem küresel markalara karşı tutum hem de müşteri tatmini ve tekrar satın alma niyetinde cinsiyetin de önemli bir faktör olduğu bilinmektedir. Bu nedenle araştırmanın amacı tüketicilerin yerel ve küresel kahve markalarına yönelik tercihlerinde kültürel kimlik ve etnosentrizmin müşteri katılımı, müşteri tatmini ve tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisini cinsiyet bağlamında incelemektir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de yaşayan kahve zinciri mağazalarına giderek kahve tüketimi yapan 18 yaş ve üzeri 388 tüketici oluşturmaktadır. Araştırmada veriler online anket yöntemiyle toplanmış ve yapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kadın tüketicilerde kültürel kimlik etnosentrizmi, etnosentrizm müşteri katılımını, kültürel kimlik ve müşteri katılımı müşteri tatminini, müşteri katılımı ve müşteri tatmini tekrar satın alma niyetini olumlu, etnosentrizm müşteri tatminini ise olumsuz olarak etkilemektedir. Erkek tüketicilerde ise kültürel kimlik etnosentrizmi, etnosentrizm müşteri katılımını, müşteri katılımı müşteri tatminini, müşteri katılımı ve müşteri tatmini ise tekrar satın alma niyetini olumlu olarak yordamaktadır.Öğe Problems Experienced by Graduate Students in the Department of International Trade and Logistics(Tuba-Turkish Acad Sciences, 2023) Bolat, Selin; Bozyigit, SezenGraduate education, which enables the production of scientific knowledge, the training of scientists and the introduction of senior sector managers into business life, has a decisive role in the development of countries. Students, who are one of the building blocks of graduate education, may encounter many problems during their education. The aim of this study is to identify the problems faced by the students who receive master's and doctorate education in the department of International Trade and Logistics during their graduate education processes and to develop solutions to eliminate these problems. The study group of the research consists of 25 ITL postgraduate students studying at various universities, determined through maximum variation sampling. The in-depth interview method was used to explore students' perceptions. The collected data were analyzed in the MAXQDA 2022 program, and descriptive and content nalysis were performed. According to the results, the participants in the postgraduate education process experienced individual, field-related, university-based, academic staff and legislation-related difficulties. The majority of the students faced difficulties in terms of time management, access to data and transition to online education. Accordingly, the participants mostly want their departments to add practical courses in the field of ITL, to establish cooperation between the university and the industry, and to enrich the course content related to logistics and research methods. This study is expected to contribute to both the literature and the education given in the ITL departments by revealing the problems that need to be adressed in ITL graduate education.Öğe REKLAMLARDA ÜNLÜ KULLANIMININ Y KUŞAĞI TÜKETİCİLERİNİN MATERYALİST EĞİLİMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(2019) İnce, Mehmet; Bozyigit, Sezen; Kadıoğlu, Cansu TorReklamda ünlü kullanımı, işletmeler için en önemli tutundurma stratejilerinden birisidir. Bu stratejininbaşarılı olabilmesi için kullanılan ünlünün ve ürünün uyumlu olması ve bu uyumun hedef kitle tarafındandoğru anlaşılması gerekmektedir. Toplum tarafından hayranlık duyulan kişilerin kullandığı ya da sahibiolduğu metalara ve varlıklara sahip olabilmek özellikle Y kuşağı tüketicileri için önem arz etmektedir. Budurum Y kuşağı tüketicilerinin materyalist davranışlar sergilemesine de neden olabilmektedir. Buaraştırmanın amacı da, reklamlarda ünlü kullanımının Y kuşağı tüketicilerinin materyalist eğilimleriüzerindeki etkisini ortaya çıkartmaktır. Araştırmanın örneklemini Tarsus üniversitesinde okuyan ve kolaydaörneklem yöntemiyle ulaşılan 337 tüketici oluşturmaktadır. Yüz yüze anket yöntemiyle toplanan verileryapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Y kuşağı tüketicilerininsırasıyla, mutluluk arayışı, kazanç odaklılık ve başarı tanımlama eğilimi nedeniyle materyalist davranışlardabulundukları, reklamda oynayan ünlünün ise dürüst, uzman ve çekici olmasına önem verdikleri saptanmıştır.Ek olarak ünlünün uzman ve çekici olmasının tüm materyalistik eğilimleri, dürüst olmasının ise sadecebaşarı tanımlama eğilimini etkilediği tespit edilmiştir.Öğe STAJ ALGISININ İŞLETMEYLE İLGİLİ FAKTÖRLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: LOJİSTİK EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2020) Özkan, Rukiye; Bozyigit, SezenStaj sırasında yaşanan olumlu veya olumsuz durumlar öğrencilerin hem sektöre yönelik bakış açılarını hem de stajdan duydukları memnuniyet düzeyini etkilemektedir. Bu durumların ortaya çıkmasına neden olan faktörlerden birisi işletmenin özellikleridir. Bu araştırmanın amacı öğrencilerin staja yönelik algılarının işletmelerin sahip olduğu özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini Mersin, Hatay, Konya ve Gaziantep illerindeki üniversitelerin lojistik eğitimi veren ön lisans ve lisans bölümlerinde okuyan ve staj programlarını tamamlamış olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veriler anket tekniği kullanılarak toplanmış ve sonuç olarak 407 anket formu analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin stajdan duydukları memnuniyet ve sektöre bakış açıları işletmenin türü, yetkililer tarafından sorulara yeterli cevap verilme durumu ve işletmelerin sunduğu imkanlara göre anlamlı bir farklılık göstermiştir.Öğe The Effects of Burnout Syndrome on Materialist Tendencies and Compulsive Buying Behavior(Ege Univ, Fac Economics & Admin Sciences, 2025) Yalcintas, Deniz; Bozyigit, SezenNumerous factors influence the tendency for materialism and compulsive shopping. Burnout, one of these factors, is a frequently seen situation, especially in working individuals. This study aims to reveal the effect of emotional exhaustion, personal accomplishment, and depersonalization which are the three sub-dimensions of burnout, on individuals' materialism tendencies and obsessive-compulsive and impulsive purchasing behaviors. Data was collected from 390 consumers over the age of 18 who live and work in T & uuml;rkiye voluntarily through a survey form prepared for the research. Structural equation modelling was used in the analysis to measure impact. According to the results of the analysis, while emotional exhaustion positively affects materialist tendencies and impulsive buying, it does not affect obsessive-compulsive buying. While personal accomplishment negatively affects materialistic tendencies and obsessive-compulsive buying, it does not affect impulse buying. Finally, while depersonalization does not affect the materialist tendency, it positively affects obsessive-compulsive buying and impulsive buying.Öğe The Effects of Physical Distribution Service Quality on E- Satisfaction and E-Loyalty in Consumers Who Shop Online(Mehmet Akif Ersoy Univ, 2024) Ozturk Kendirli, Fatma; Bozyigit, SezenWith the advent of technology, the increase in internet usage has led people to shift from traditional shopping to e-commerce. online shopping sites have become increasingly focused on the quality of physical distribution service, along with logistics, in terms of delivering products to consumers more reliably and quickly on the internet. Ensuring safe and trouble-free physical distribution contributes to the formation of esatisfaction and e-loyalty among customers. therefore, this research aims to examine the effect of physical distribution service quality on consumer e-satisfaction and e-loyalty of consumers who shop online. The research sample consists of 988 online shoppers above 18 years of age residing in Turkey. data were collected through an online survey and analyzed using a structural equation model. according to the research results, punctuality and delivery status have a positive impact on e-satisfaction, and esatisfaction has a positive impact on e-loyalty.Öğe TÜKETİCİLERİN INSTAGRAM REKLAMLARINA KARŞI TUTUMLARININ SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: Y VE Z KUŞAĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2018) İnce, Mehmet; Bozyigit, SezenSosyal medya özellikle de teknoloji ile büyümüş olan birçok Y ve Z kuşağının hayatında oldukça önemli bir rolesahiptir. Bu kuşaklar boş olduklarını düşündükleri her an sosyal medyaya bağlanmakta, kendileriyle ilgili bilgilerpaylaşmakta, diğer insanlar ile iletişim kurmakta hatta bu mecradan yararlanarak satın alma davranışlarına yönvermektedirler. Oldukça yoğun olarak kullanılan sosyal medya araçlarından birisi de Instagram’dır. KullanıcılarInstagram’da yer alan reklamlara karşı farklı tutumlara sahip olmakta ve bu tutumlar da onların çeşitlidavranışlarına yön verebilmektedir. Bu araştırmanın amacı da Instagram’ı oldukça yoğun olarak kullanan Y ve Zkuşaklarının Instagram reklamlarına karşı tutumlarının satın alma davranışlarına olan etkisini ortayaçıkartmaktır. Araştırmanın örneklemini Mersin ili Tarsus ilçesinde ikamet eden Y ve Z kuşağına mensup 423Instagram kullanıcısı oluşturmaktadır. Yüz yüze anket yöntemiyle toplanan veriler yapısal eşitlik modelikullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Y kuşağında Instagram reklamlarına karşıeğlendiricilik tutumunun satın alma öncesi, eğlendiricilik ve rahatsız edicilik tutumlarının ise satın alma sonrasıtüketici davranışlarını etkilediği, Z kuşağında ise hem eğlendiricilik hem de rahatsız edicilik tutumlarının satınalma öncesi ve sonrası davranışlara etkisi olduğu saptanmıştır.Öğe TÜKETİCİLERİN SAĞLIKLI GIDA ALGILARI VE TÜKETİM DAVRANIŞLARI: KEŞİFSEL BİR ÇALIŞMA(2019) Bozyigit, Sezen; Kılınç, GüldenGünümüzde tüketiciler gittikçe bilinçlenmiş ve sağlıkları hakkında daha çok endişelenir olmuşlardır. Bu nedenle de beslenme tarzlarına dikkat etmeye, sağlıklı bir hayat sürdürmeye ve “sağlıklı gıdalar” tüketmeye başlamışlardır. Alanyazında sağlıklı gıda olarak birçok gıdadan bahsedilse de aslında sağlıklı gıda kavramı sözü edilen kavramların sadece birini değil, birkaçını içermektedir. Tüketicilerin davranışları sağlıklı ürün üretmek isteyen üreticiler ve işletmeler için oldukça önemli bir konu olduğundan dolayı da bu araştırmanın amacı sağlıklı beslenen tüketicilerin “sağlıklı gıda” kavramından ne anladıklarını, hangi ürünleri sağlıklı olarak değerlendirdiklerini ve sağlıklı gıda tüketirken nelere dikkat ettiklerini ortaya çıkartmaktır. Araştırmanın örneklemini sağlıklı gıdalar tüketen 24 tüketici oluşturmaktadır. Katılımcılardan veriler derinlemesine görüşme yöntemi ile toplanmış ve içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcılar doğal ve ilaçsız gıdaları sağlıklı gıda olarak nitelendirmekte, sağlıklı gıdanın organik olmasını önemsemelerinin yanında üreticisine ve üretim sürecine de dikkat etmektedir. Bu nedenle analiz sonuçları olan doğal gıdalar da tüketiciler tarafından sıklıkla tercih edilmektedir. Sağlıklı gıda olarak en çok sebze-meyve, yumurta ve baklagiller tüketilmekte, bu ürünler genellikle internetten alınmakta, gıdaların en çok içeriği ve tarihi incelenmektedir. Son olarak katılımcılar sağlıklı gıdaların ambalajlarında sorunlar olduğunu düşünmektedirler.Öğe Turkish and Greek gift purchase behaviour and advertisement on traditional and online media communication tools based on gender differences(Inderscience Publishers, 2020) Kavoura, Androniki; Bozyigit, Sezen; Ozelturkay, Eda YasaThe purpose of the research was to determine the way respondents from two different countries employ offline and online social media, namely: 1) to investigate Greek consumer preferences on the use of advertising tools when purchasing gifts; 2) to investigate Turkish consumer preferences on the use of advertising tools when purchasing gifts; 3) to identify differences in the advertising preferences with reference to offline and online media tools of different consumer cultures in terms of gender and nationality characteristics. Turkish and Greek men are more familiar than women with new technologies and paid more attention to online advertising media, a finding that sheds light to the contradictory results of literature so far. SMS advertising has significant differentiation between Greek and Turkish; Turkish have more preference for radio however Greek prefer magazine advertisements, justifying the significant role of traditional media even if literature argues for their obsolete role. © 2020 Inderscience Enterprises Ltd.Öğe ULUSLARARASI TİCARET VE LOJİSTİK PROGRAMI MEZUNLARININ ALDIKLARI EĞİTİM VE BU EĞİTİMİN İŞ BULMALARINA KATKISI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ(2024) Kapıcıoğlu, Kaan; Bozyigit, SezenGünümüzde uluslararası ticaret ve lojistiğin gelişmesi bu konularda bilgi birikimine sahip nitelikli bireylerin yetiştirilmesini gündeme getirmiştir. Bu nedenle de Türkiye’de uluslararası ticaret ve lojistik ile ilgili bölümler hızla açılmaya başlamıştır. Çalışanların bilgi sahibi olabilmesi için eğitimleri boyunca işleri ile ilgili bilgileri edinmeleri zorunludur. Bu noktada da müfredatlar hazırlanırken bölümle ilgili tüm paydaşların fikirlerinin alınması önem arz etmektedir. Bu paydaşlardan biri de mezun öğrencilerdir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, Uluslararası Ticaret ve Lojistik lisans programından mezun olup alanıyla ilgili bir işte çalışan kişilerin aldıkları eğitimi, eğitimleri süresince yaptıkları faaliyetleri ve aldıkları eğitimin iş bulmalarına etkisini nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümünden mezun olmuş ve alanı ile ilgili bir işte çalışan 18 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama yöntemi derinlemesine görüşme, analiz yöntemi içerik ve betimsel analizdir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar aldıkları eğitimde uygulama eksikliği olduğunu, lojistik belgelerini içeren bir dersin müfredatta yer alması gerektiğini, İngilizce hazırlık ve stajın iş bulmada oldukça önemli olduğunu belirtmişlerdir.Öğe Uluslararası Ticaret ve Lojistik İle Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Ana Bilim Dallarında Yazılan Tezlerin İncelenmesi(2022) Bedlek, Pınar; Bozyigit, SezenLisans eğitiminin bir üst basamağı olan lisansüstü eğitimde hem lisans eğitiminde edinilen bilgi ve beceriler geliştirilmekte hem de yeni bilgi ve beceriler kazandırılmaktadır. Bu durum herhangi bir bilim alanında uzmanlaşabilmek ve yetkinleşebilmek adına lisansüstüne verilen önemi artırmaktadır. Lisansüstünde verilen eğitimin yanında burada yazılan tezler de bir bilim dalında meydana gelen gelişmelerin ortaya çıkarılmasında önemli rol oynamaktadır. Bu sebeple bu araştırmanın amacı Türkiye’de Uluslararası Ticaret ve Lojistik ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Ana Bilim Dallarında yazılmış lisansüstü tezleri içerik analizi yöntemiyle inceleyerek, bu tezlerle ilgili genel bir profil ortaya koymaktır. Araştırmanın kapsamını YÖK’ün Ulusal Tez Merkezinden elde edilen Uluslararası Ticaret ve Lojistik ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Ana Bilim Dallarında yazılan 380 tez oluşturmaktadır. Bu tezler aracılığıyla elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile sayısallaştırılmıştır. Bulgular frekans tablolarında sıklık ve yüzde değerleri ile yüksek lisans ve doktora durumu ayrımı yapılarak sunulmuştur. Yapılan analiz sonucunda en çok tezin Maltepe Üniversitesinde yazıldığı, tezlerin en fazla 2019 yılında tamamlandığı, tezlerin yoğun olarak yüksek lisans programlarında, Türkçe dilinde, lojistik ana konu başlığında, vakıf üniversitelerinde, nicel yöntemler kullanılarak yazıldığı, örneklem olarak en çok işletme ve veri setinin tercih edildiği, veri toplama yöntemi olarak çoğunlukla anket yöntemine başvurulduğu ve analiz yönteminde sırasıyla frekans, korelasyon ve faktör analizinin uygulandığı tespit edilmiştir.Öğe Uluslararası Ticaret ve Lojistik Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Mesleki Beklentileri(2023) Demirtaş, Furkan; Bozyigit, SezenTürkiye’de uluslararası ticaret ve lojistik konularına verilen önemin artışına paralel olarak üniversitelerde Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümlerinin sayısı her geçen yıl çoğalmaktadır. Bölüm her yıl bir önceki yıla göre daha fazla öğrenci almakta, buna bağlı olarak da bölüm mezunu kişi sayısı giderek artmaktadır. Öğrenciler bölümü ilk tercih ettiklerinde bölümle veya gelecekteki meslekleriyle ilgili düşük düzeyde bilgi sahibi olsalar da eğitim sürecinde farklı mesleki beklentilere girebilmektedirler. Bu araştırmanın amacı da Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümünde okuyan öğrencilerin geleceğe yönelik mesleki beklentilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda Tarsus, Harran ve Toros Üniversitesinin Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü 4. sınıf öğrencileri evren olarak belirlenmiş, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme yoluyla 14 öğrenci çalışma grubuna dahil edilmiştir. Derinlemesine görüşme yöntemiyle toplanan verilere içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri uygulanmıştır. Bulguların incelenmesiyle, öğrencilerin; bölüme isteyerek geldikleri, birinci sınıftan dördüncü sınıfa kadar bölüme yönelik görüşlerinin olumlu yönde değiştiği, mezun olduktan sonra kariyer ve kişisel gelişim hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla özel sektörde çalışmak istedikleri, çalışacakları yerden yüksek maaş ve saha görevinde çalışma beklentilerinin olduğu, kendilerini dil konusunda yetersiz görmelerinin yanı sıra uygulama eksikliği hissettikleri, çalışacakları yerlerde ilk beş yılda kariyer anlamında ilerlemeyi planladıkları ve refah düzeylerini artırmak için yurt dışında çalışmak istedikleri bulgularına ulaşılmıştır.Öğe YEŞİL TEDARİK ZİNCİRİ UYGULAMALARI ÜZERİNE KİMYA SEKTÖRÜNDE BİR ALAN ARAŞTIRMASI(2019) Coskun, Sergen; Bozyigit, SezenKüreselleşen dünyada tüketim isteği, üretimi arttırarak doğal kaynakların dahafazla kullanılmasına sebep olmaktadır. Sanayileşmeyle beraber giderek artan bu durum,çevre üzerinde olumsuz etkiler göstermekte, hatta yaşanabilir doğayı ve insan geleceğinitehdit eder duruma getirmektedir. Bu sorunlarla baş edebilmek için kamuda yasaldenetimler sıkılaştırılmakta, ulusal ve uluslararası sivil toplum örgütlerinin baskısıylaüretici ve tüketici kesim bilinçlendirilmeye çalışılmaktadır. Bilinçli olması gerekensektörlerden bir tanesi de kimya sektörüdür. Kimya sektörünün varlığı ve gelişimi, bir ülkeiçin büyük önem arz etse de, kimyasal üretim doğaya zarar veren üretim yöntemlerininbaşında gelmektedir. Bu nedenle, özellikle kimya sektöründe “yeşil uygulamalara”yönelmek gerekmektedir. Söz konusu yeşil uygulamalardan bir tanesi de Yeşil TedarikZinciri Yönetimi’ (YTYZ)’dir. YTYZ, çevreye karşı daha duyarlı olmayı, üretimin temizyapılmasını ve en önemlisi canlıların yaşam kalitesinin korunmasını amaçlamaktadır. Bubağlamda araştırmanın amacı, Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi’nin, kimya sektöründefaaliyet gösteren firmalarda nasıl uygulandığını ortaya çıkarmaktadır. Araştırmanınörneklemini Mersin’de kimyasal üretim yapan 25 firma oluşturmaktadır. Bu firmalara,olasılığa dayalı olmayan yargısal örneklem yöntemi kullanılarak ulaşılmış ve firmalarladerinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda, firmaların YTZY konusundayeterli bilgi birikimine sahip olmadığı, bu yöntemin maliyet arttırıcı bir unsur olarakgörüldüğü, yasal zorunluluklardan ve denetlemelerden dolayı YTZY uygulamalarınabaşvurulduğu ve bu disipline dair uygulamaların tam anlamıyla benimsemediği ortayaçıkmıştır.