Yazar "Bolat, Melisa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İHRACATÇI FİRMALARIN COVİD-19 SALGINI SONRASI DIŞ PAZAR STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME(2023) Kaplan, Fatih; Bolat, MelisaBu çalışmanın temel amacı ihracatçı firmaların Covid-19 salgını sonrası dış pazar stratejilerinde etkili olabilecek faktörleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda üç aşamalı bir analiz yapılmıştır. Analizin birinci aşamasında Akdeniz İhracatçı Birlikleri’ne bağlı sekiz birliğe ait üye firmaların genel ihracat performanslarının değerlendirilmesi için ürün grupları bazında ürün/ülke yoğunlukları 2009-2020 dönemine ait 71 ürün grubu için hesaplanmıştır. Analizin ikinci aşamasında, ürün grupları bazında ihracatı etkileyen faktörler olduğu literatürde genel kabul gören değişkenler ile ( ihracat yapılan ülkenin milli geliri, Türkiye’nin milli geliri, reel döviz kuru ve ülkeler arası uzaklık) panel ekonometrik analiz yapılmıştır. Analizin üçüncü aşamasında ise, birinci ve ikinci aşamada elde edilen sonuçlar göz önünde bulundurularak politika önerilerinde bulunulmuştur. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde 15 ürün grubunda ülke çeşitlendirmesinin azaldığı gözlemlenirken 56 ürün grubunda ise ülke çeşitlendirmesinin arttığı tespit edilmiştir. Ülke çeşitlendirmesinin arttığı ürün gruplarında literatürde genel kabul gören değişkenlerin anlamlı etkisinin, ülke çeşitlendirmesinin az olduğu ürün gruplarına göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.Öğe SEKTÖR-ÜLKE AÇISINDAN İHRACAT ÇEŞİTLENDİRMESİ VE İHRACATI ETKİLEYEN FAKTÖRLER: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR UYGULAMA(2021) Bolat, Melisa; Kaplan, FatihBu çalışmanın amacı Türkiye’nin sektörel ihracatının ülke bazında çeşitlendirmesi vesektörel ihracatını etkileyen temel faktörlerin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusundaTürkiye’nin sektörel ihracatının ülke bazında çeşitlendirmesinde Entropi Endeksi, sektörel ihracatınıetkileyen temel faktörlerin belirlenmesinde Poisson Pseudo Maksimum Olabilirlik (PPML) yöntemikullanılmıştır. Çalışmada 2010-2019 dönemine ait SITC Rev4 haneli düzey 1'de sınıflandırılan 10sektörü kapsayan toplam ihracat verileri, Türkiye ve ithalatçı ülkelerin Gayri Safi Yurtiçi Hasılası(GSYİH), ithalatçı ülkelerin Türkiye'den uzaklıkları, Türkiye'nin reel döviz kuru endeksi yıllıkpanel verileri kullanılmıştır. Yapılan çeşitlendirme analizine göre son yıllarda ihracat yapılan 10sektörün 8’inde ülke çeşitlendirmesi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ortalama ihracat menziliarttıkça, ortalama ihracat çeşitlilik endeksinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır. PPML analizisonucunda ise Türkiye’nin sektörel ihracatının, ihracat partneri olan ülkenin GSYİH ile ülkeler arasıuzaklığa duyarlı olduğu, reel döviz kur endeksi ile Türkiye’nin GSYİH’nin etkisinin sektörel bazdadeğiştiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Sektör-ülke açısından ihracat çeşitlendirmesi ve ihracatı etkileyen faktörler: Türkiye üzerine bir uygulama(2020) Bolat, MelisaTürkiye son yıllarda orta ve uzun vadeli ihracat hedefleri belirlemiş, bu hedeflere ulaşmak için de strateji ve planlamalar yapmıştır. Söz konusu hedeflere ulaşabilmesi için ihracatın dengeli ve sürdürülebilir bir yapıda olması gerekmektedir. Bu bağlamda Türkiye’nin sektörel ihracat yapısının araştırılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada Türkiye’nin sektörel ihracatının ülke bazında çeşitlendirmesi ve sektörel ihracatını etkileyen temel faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda birinci aşamada Entropi Endeksi yöntemi kullanılarak Türkiye’nin sektörel ihracatının ülke bazında çeşitlendirmesi, ikinci aşamada Poisson Pseudo Maksimum Olabilirlik (PPML) yöntemi kullanılarak sektörel ihracatını etkileyen temel faktörler tespit edilmiştir. Çalışma, 2010-2019 dönemini ve SITC Rev4 Haneli 1'de sınıflandırılan 10 sektörü kapsamakta olup, toplam ihracat verileri Türkiye İstatistik Kurumu'ndan (TÜİK) alınmıştır. Çalışmada ayrıca Türkiye ve ithalatçı ülkelerin GSYİH'sı, ithalatçı ülkelerin Türkiye'den uzaklıkları, Türkiye'nin reel döviz kuru endeksi yıllık panel verileri kullanılmıştır. Yapılan çeşitlendirme analizine göre ihracat yapılan 10 sektörden 8’inde son yıllarda ülke çeşitlendirmesi söz konusudur. Bu durum pazarda ülke sayısının dengeli bir şekilde arttığını göstermektedir. Yapılan PPML analizi sonucunda ise Türkiye sektörel ihracatının ihracat partneri olan ülkenin GSYİH ile ülkeler arası uzaklığa duyarlı olduğu, reel döviz kur endeksi ile Türkiye’nin GSYİH’nin etkisinin sektörel bazda değiştiği görülmüştür. Elde edilen sonuçlar, Türkiye’nin özellikle yakın coğrafyasında ekonomik olarak gelişme potansiyeline sahip ülkelerle ticaretini artırmasının gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak Türkiye’nin sürdürülebilir ihracat performansı sergilemesi ve ihracat hacminde dünya sıralamasında ön sıralarda yer alabilmesi için pazar çeşitliliğini sağlaması ve yakın coğrafyası ile iyi ekonomik ilişkiler kurması gerekmektedir.Öğe SERBEST TİCARET ANLAŞMALARININ TÜRKİYE’NİN SEKTÖREL İHRACATINA ETKİSİ: ÇEKİM MODELİ(Tarsus University, 2021) Bolat, Melisa; Kaplan, FatihSerbest Ticaret Anlaşması (STA), iki ya da daha fazla ülke arasında ticaret engellerinin ortadan kaldırılarak taraflar arasında bir serbest ticaret alanı oluşturulmasını sağlayan kısmi ekonomik entegrasyon olarak tanımlanmaktadır. 2021 yılı itibariyle toplam 38 STA imzalayan Türkiye’de hâlihazırda yürürlükte bulunan 22 STA bulunmaktadır. Bu çalışmada, çekim (Gravity) modeli kullanılarak Türkiye’nin STA imzaladığı ülkelere olan sektörel ihracatı incelenmektedir. 20 ülkenin 2010-2019 dönemini kapsayan yıllık verilerinin kullanıldığı modelde, Türkiye’nin sektörel ihracatı bağımlı değişken, ülkelerin gayrisafi yurt içi hasılası (GSYİH), başkentleri arasındaki mesafe ve kukla değişken olan ortak alfabe ise bağımsız değişken olarak yer almaktadır. PPML yönteminin kullanıldığı analiz sonucuna göre, ihracat partneri ülkelerin GSYİH’leri ile Türkiye’nin sektörel ihracatı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki, mesafe değişkeni ile sektörel ihracat arasında negatif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte, Türkiye’nin GSYİH’si ile sektörel ihracatı arasında ilişkinin olmadığı ve modelde kukla değişken olarak yer alan ortak alfabenin ise sektörel ihracat üzerinde negatif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlara göre, Türkiye’nin sektörel ihracatında çekim modelinin geçerli olduğu anlaşılmaktadır.