Yazar "Ayaz, Tahir" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Investigation of combustion characteristics on triethyl borate, trimethyl borate, diesel, and gasoline droplets(Pergamon Elsevier Science Ltd., 2023) Değirmenci, Hüseyin; Yontar, Ahmet Alper; Sofuoğlu, Duygu; Değirmenci, Hüseyin; Ayaz, Tahir; Üstün, DenizIn this study, the evolution of fuel droplet diameter, flame structure, and maximum flame temperature over time was observed using a high-speed camera and a thermal camera at the same time. Traditional fuels (diesel and gasoline) and new generation fuels (triethyl borate and trimethyl borate) fuels were investigated within the droplet experiments. It has been shown that the flame structure of diesel and gasoline fuel droplets has a large non-luminous region that is seen during the combustion process, unlike triethyl borate and trimethyl borate fuels. The curves of the time-dependent variation of the dimensionless square of the droplet diameter (D/D0) 2 of the fuel droplets considered in the study generally exhibited curve properties conforming to the D2-law. In the flame formed by the trimethyl borate droplet, the highest flame temperature was observed by the thermal camera, while the shortest burning time was detected. According to the experimental conditions in the study, the shortest ignition delay was measured for trimethyl borate, while the longest ignition delay time was observed for diesel fuel droplet. Also, it was determined that the lowest burn rate constant was detected for the gasoline droplet, while the highest burn rate constant was seen for diesel fuel.Öğe Yakıtlara bor türevi ilavesinin yanma karakteristiklerineetkilerinin farklı yakma sistemlerinde incelenmesi(2022) Ayaz, TahirBu yüksek lisans tez çalışması kapsamında ülkemiz adına stratejik öneme sahip bor katkılı yakıtların yanma karakteristikleri ve yanma sonu açığa çıkan emisyon oluşum davranışları farklı tipte yakıcılarda deneysel olarak araştırılmıştır. Meker-Fisher bekinde ön karışımlı yanma ve difüzyon yanma olarak iki farklı durumda deneyler yapılmıştır. Saf yakıtlar olarak LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı), benzin ve trietil borat (TEB) yakıtları kullanılmıştır. Benzin yakıtına TEB ilavesi yapılarak LPG ile Meker-Fisher beki test düzeneğinde yanma karakteristikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Deneysel çalışmada bor türevi olan TEB üç farklı yakıcı sistemde ve farklı karışım oranlarında incelenmiştir. Damlacık yanma deneysel test sonuçlarında %0 yakıt damlacığı sarıdan kırmızıya doğru spektral değişim, %100 TEB yakıt damlacığı yeşil ve sarı ışımalı alev oluşumu sergilemiştir. %100 TEB yakıtının %0 TEB yakıtına göre damlacık çapının zamana bağlı değişimi daha kısa sürede, alev üstü sıcaklığı daha yüksek, yanma süresi daha kısa sürede ve tutuşma gecikmesi daha kısa sürede gerçekleştiği gözlenmiştir. Kanal yanma deneysel test sonuçlarında %100 TEB yakıtı yüksek alev üstü sıcaklıkta, daha kısa sürede ve daha hızlı bir şekilde yanma eğilimi göstermiştir. Meker-Fisher bekinde deneysel test sonuçlarında ön karışımlı alevlerde %15 ve %20 TEB yakıtında maksimum alev üstü sıcaklıklar gözlemlenmiştir. Ön karışımlı alevlerde bütün debi şartlarında %10 TEB yakıtı %0 TEB yakıtına göre ani alev üstü sıcaklık artışı sergilemiştir. Difüzyon alevlerde ve ön karışımlı alevlerde 1.5 lt/dk debiden 7.5 lt/dk debiye doğru ilerledikçe alev kopmaları, alev salınımı ve mikro patlamalarda artışlar görülmüştür. Emisyon oluşum davranışında TEB katkısı arttıkça CO ve H2 emisyonlarında düşüş gözlemlenmiştir. Ön karışımlı alevlerde yapılan deneylerde LPG’nin debi miktarı arttıkça alev koni açısı azalmış ve TEB katkısının artması ile alev boyu artış göstermiştir. Difüzyon alevlerinde TEB katkısı ve debi miktarının artması sonucu alev yayılımı artmıştır. Trietil borat (TEB)’ın katkılı ya da ana yakıt olarak alternatif yakıtlarda kullanımını yakma sistemlerinde kullanımının uygun olduğunu deneylerden elde edilen sonuçlar göstermiştir.