Yazar "Ayaz, Tahir" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Investigation of combustion characteristics on triethyl borate, trimethyl borate, diesel, and gasoline droplets(Pergamon Elsevier Science Ltd., 2023) Değirmenci, Hüseyin; Yontar, Ahmet Alper; Sofuoğlu, Duygu; Değirmenci, Hüseyin; Ayaz, Tahir; Üstün, DenizIn this study, the evolution of fuel droplet diameter, flame structure, and maximum flame temperature over time was observed using a high-speed camera and a thermal camera at the same time. Traditional fuels (diesel and gasoline) and new generation fuels (triethyl borate and trimethyl borate) fuels were investigated within the droplet experiments. It has been shown that the flame structure of diesel and gasoline fuel droplets has a large non-luminous region that is seen during the combustion process, unlike triethyl borate and trimethyl borate fuels. The curves of the time-dependent variation of the dimensionless square of the droplet diameter (D/D0) 2 of the fuel droplets considered in the study generally exhibited curve properties conforming to the D2-law. In the flame formed by the trimethyl borate droplet, the highest flame temperature was observed by the thermal camera, while the shortest burning time was detected. According to the experimental conditions in the study, the shortest ignition delay was measured for trimethyl borate, while the longest ignition delay time was observed for diesel fuel droplet. Also, it was determined that the lowest burn rate constant was detected for the gasoline droplet, while the highest burn rate constant was seen for diesel fuel.Öğe INVESTIGATION OF FLOW CHARACTERISTICS FOR A MULTI-STAGE TESLA VALVE AT LAMINAR AND TURBULENT FLOW CONDITIONS(2021) Yontar, Ahmet Alper; Sofuoğlu, Duygu; Değirmenci, Hüseyin; Bicer, Mert Sevket; Ayaz, TahirTesla valve is a passive type check valve that empowers flow in one direction without moving parts used for flow control in mini or microchannel systems. It is a system that can be used for a long time with low fatigue and low wear due to the lack of moving parts in its structure. Besides the cost of production is cheap due to its simple geometry. Also, the Tesla valve differs from all other valves with these features. Allowing or preventing the movement of the fluid is due to the specific design of the profiles inside the valve. In addition, the fluid that encounters obstacles at high velocities continues on its way by gaining thermodynamic properties. The efficiency of the Tesla valve is measured by diodicity, which can be managed by small losses due to direction during forward or reverse flows, primarily along with the flow inlet speed and flow line design. In this study, the variation of the velocities of methane gas in the specially designed Tesla valve has been investigated in detail via numerical analysis. Tesla valve structure with eleven flow control segments was used in the analysis. Moreover, the fluid motion behaviors in both directions were investigated for laminar and turbulent velocities. As a result of the study, the turbulence kinetic energy change and diodicity were determined for methane use in the Tesla valve. Also, different characteristic features of laminar and turbulent flow have been revealed in the tesla valve.Öğe Yakıtlara bor türevi ilavesinin yanma karakteristiklerineetkilerinin farklı yakma sistemlerinde incelenmesi(2022) Ayaz, TahirBu yüksek lisans tez çalışması kapsamında ülkemiz adına stratejik öneme sahip bor katkılı yakıtların yanma karakteristikleri ve yanma sonu açığa çıkan emisyon oluşum davranışları farklı tipte yakıcılarda deneysel olarak araştırılmıştır. Meker-Fisher bekinde ön karışımlı yanma ve difüzyon yanma olarak iki farklı durumda deneyler yapılmıştır. Saf yakıtlar olarak LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı), benzin ve trietil borat (TEB) yakıtları kullanılmıştır. Benzin yakıtına TEB ilavesi yapılarak LPG ile Meker-Fisher beki test düzeneğinde yanma karakteristikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Deneysel çalışmada bor türevi olan TEB üç farklı yakıcı sistemde ve farklı karışım oranlarında incelenmiştir. Damlacık yanma deneysel test sonuçlarında %0 yakıt damlacığı sarıdan kırmızıya doğru spektral değişim, %100 TEB yakıt damlacığı yeşil ve sarı ışımalı alev oluşumu sergilemiştir. %100 TEB yakıtının %0 TEB yakıtına göre damlacık çapının zamana bağlı değişimi daha kısa sürede, alev üstü sıcaklığı daha yüksek, yanma süresi daha kısa sürede ve tutuşma gecikmesi daha kısa sürede gerçekleştiği gözlenmiştir. Kanal yanma deneysel test sonuçlarında %100 TEB yakıtı yüksek alev üstü sıcaklıkta, daha kısa sürede ve daha hızlı bir şekilde yanma eğilimi göstermiştir. Meker-Fisher bekinde deneysel test sonuçlarında ön karışımlı alevlerde %15 ve %20 TEB yakıtında maksimum alev üstü sıcaklıklar gözlemlenmiştir. Ön karışımlı alevlerde bütün debi şartlarında %10 TEB yakıtı %0 TEB yakıtına göre ani alev üstü sıcaklık artışı sergilemiştir. Difüzyon alevlerde ve ön karışımlı alevlerde 1.5 lt/dk debiden 7.5 lt/dk debiye doğru ilerledikçe alev kopmaları, alev salınımı ve mikro patlamalarda artışlar görülmüştür. Emisyon oluşum davranışında TEB katkısı arttıkça CO ve H2 emisyonlarında düşüş gözlemlenmiştir. Ön karışımlı alevlerde yapılan deneylerde LPG’nin debi miktarı arttıkça alev koni açısı azalmış ve TEB katkısının artması ile alev boyu artış göstermiştir. Difüzyon alevlerinde TEB katkısı ve debi miktarının artması sonucu alev yayılımı artmıştır. Trietil borat (TEB)’ın katkılı ya da ana yakıt olarak alternatif yakıtlarda kullanımını yakma sistemlerinde kullanımının uygun olduğunu deneylerden elde edilen sonuçlar göstermiştir.