Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Akin, Ozgul" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Coding Health Literacy According to the International Health Intervention Classification and Investigation of Health Literacy between Generations
    (2023) Gökşen, Ayşenur; Akin, Ozgul
    Purpose: A standard classification system for electronic health records kept in health assessment and treatment procedures is not common. This study was planned to draw attention to the International Health Intervention Classification (ICHI) of the World Health Organization, which is an international classification system, and to compare the health literacy levels of individuals from different generations. Materials and Methods: The health literacy level of individuals was evaluated with the European Health Literacy Survey –Turkish Version (HLS- TR). HLS- TR was investigated within the framework of The World Health Organization International Classification of Health Interventions (ICHI). Individuals were divided into 4 generation groups according to age range. The groups were compared with each other. Results: In this study, 247 individuals participated between the ages of 18 and 75 years. It is found that the traditionalist generation has the highest level of health literacy among the groups and generation Z has the lowest level of health literacy (p<0.001). For HLS- TR categories, ICHI coding was found adequate to support statistical reporting. Conclusion: Education and health policies planned according to the characteristics of generations are important in eliminating the inadequacies defined between generations. Recording data on health literacy using ICHI will contribute to improving public health and will enable us to have a wider data network.
  • [ X ]
    Öğe
    Speech Recognition Performances of Early and Late Turkish-German Bilinguals
    (2023) Akin, Ozgul
    Turkish is the 16th most spoken language in the world, with approximately 83 million users. Today, based on social reasons, bilingualism and multilingualism are prevalent. Similarly, studies on bilingualism or multilingualism in literature have been increasing. This study aims to show the preliminary results of the Turkish word recognition performance of Turks (Turkish-German bilinguals) living in Germany. In this study, 60 early and late bilingual subjects whose ages ranged from 18 to 65 years old were tested. Speech recognition test material consisted of 120 three-syllabic Turkish words recorded on CD which were played to the bilingual individuals using an IBM 386sx personal computer, Westra Audiometer CAD- 03, and sound insulated room per Industrial Acoustics Company (IAC) standards. The individuals were asked to repeat the Turkish words they listened to. The words were recorded by the author in the way they had been repeated by the individuals. The results were assessed per percentages of word recognition. Turkish-German early bilinguals performed more poorly than late bilinguals in terms of word recognition. This finding indicates that bilingualism may affect early bilinguals’ word recognition performance in terms of auditory processing. It was observed in the literature that bilingual children lag behind their monolingual peers in terms of both vocabulary and grammatical development. The findings in this study are consistent with those studies. More studies are needed for bilingual individuals.
  • [ X ]
    Öğe
    Yükseköğretimde Entelektüel Yetersizliği Olan Bireylere Yönelik Okuduğunu-Anlama Beceri Testi ve Rubrik Geliştirme
    (2023) İnce, Gonca; Akin, Ozgul; Doğanay, Ahmet
    Bu çalışma, yükseköğretimde Entelektüel Yetersizliği Olan Bireylere (EYOB) yönelik okuduğunu-anlama beceri testi ve rubriğini geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma modellerinden tarama yöntemine göre desenlendiği bu çalışmaya, liseye devam eden yaş ortalamaları 17.9±2.61yıl olan 57 (14 kadın/43 erkek) hafif düzeyde EYOB gönüllü olarak dahil edilmiştir. Okuduğunu-Anlama Beceri Testi’nde (O-ABT) bilgilendirici metin kullanılmıştır. Metin soruları, 5N1K yöntemi kullanılarak spor alanına uyarlanmıştır. Ayrıca, O-ABT’nin değerlendirilmesi için bir rubrik oluşturulmuştur. Rubrik, birinci bölüm altı bilgi sorusu [dört kavramsal soru(0-4puan), iki olgusal soru(0-1puan)];ikinci bölüm iki bilgi sorusu(0-4puanx2) olarak hazırlanmıştır. O-ABT’nin %50 (17 puan) ve üstü alan aday, Spor Bilimleri Fakültesi ön koşul sınavından başarılı kabul edilmiştir. O-ABT ve rubriğin oluşturulmasında uzman kişilerden destek alınmıştır. O-ABT, EYOB’lara uygulanmıştır. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam varyansın %40’ını açıklayan tek faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Güvenirlik analizleri sonucunda da maddelerin Cronbach Alpha değeri .81, kodlayıcılar arası güvenirlik .95 ve farklı zamanlarda yapılan ölçümler arası güvenirlik .96 olarak belirlenmiştir. Spor alanına uygun şekilde hazırlanan O-ABT’nin puanlanması için geliştirilen rubriğin açımlayıcı faktör analizi ve güvenirlik bulguları alanyazındaki ölçütleri karşılamakta olup, yükseköğretimde EYOBlar için kullanılabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu test ve rubriğin, özel yetenek sınavı yapan tüm yükseköğretim kurumlarına uyarlanarak ön koşul testi olarak kullanılmasının; özel yeteneği olan ve okuduğunu daha iyi anlayabilen EYOBların yükseköğretime kabul edilmesine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.

| Tarsus Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Tarsus Üniversitesi, Mersin, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim