Yazar "Adıgüzel, Mehmet Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Combustion characteristics of trimethyl borate, diesel, and trimethyl borate-diesel blend droplets(Elsevier, 2022) Yontar, Ahmet Alper; Özgüner, Ayşe Gizem; Adıgüzel, Mehmet Ali; Üstün, DenizIn this study, droplet tests were carried out for pure and blended forms of diesel fuel, which is the traditional fuel, and trimethyl borate fuel, which is new generation fuels. In this context, the evolution of fuel droplet diameter, flame structure, and flame temperature over time was observed using a high-speed camera and a thermal camera simultaneously. Measurements were made for the addition of 20%, 40%, 60%, and 80% trimethyl borate fuel to diesel fuel in fuel blends. The curves of the time-dependent change of the dimensionless square of the droplet diameter (D/D0)2 of the fuel droplets considered in the study, in general, have been determined to comply with the D2-law. Also, as the amount of diesel rose, there were high changes in droplet distortion and high deviations from the hemispherical geometry, and also elongation in the dominant shape droplet shape changed times. While the highest flame temperature was monitored by the thermal camera in the flame formed by the trimethyl borate droplet, as the amount of diesel fuel in the mixture increased, the maximum flame temperature decreased, but the burning time of the droplet was prolonged. On the other hand, the shortest ignition delay was measured for trimethyl borate, while the longest ignition delay time was detected for diesel fuel droplet. In general, it has been observed that the addition of trimethyl borate reduces the ignition delay, shortens the extinction time, and increases the temperature during combustion compared to diesel.Öğe The impact of changing obstacle sizes on shock wave generation for various fuel types in detonation engines(2023) Adıgüzel, Mehmet AliBu yüksek lisans tez çalışması kapsamında teorik olarak daha yüksek verime sahip olduğu kanıtlanmış detonasyon motorlarının teorik olarak araştırılması ve HAD analizleri ile bu teorik verilerin desteklenmesi amaçlanmıştır. Detonasyon motorları iki ana bileşen altında incelenmektedir. Bunlardan biri ön-detonatör bir diğeri ise ana-detonatördür. Öndetonatör detonasyon motorunun şok başlatıcısı olarak kullanılır. Ön-detonatör iki bölümden oluşmaktadır. Bunlardan birincisi yüksek basınç ve sıcaklığa sahip olan sürücü bölgesi, ikincisi ise yanmamış yakıt ve havanın bulunduğu sürünen bölgedir. Bu tez kapsamında, gaz fazındaki asetilen, etilen, etan, metan, kerosen ve hidrojen yakıtı, 3 farklı ekivalans ve 5 farklı blokaj oranında ön-detonatörde şok dalgası oluşturmak için kullanılmıştır. Geometri içerisinde yanma sonucunda oluşan şok dalgasının yüksek basınç ve sıcaklıklara ulaşması viskoziteyi arttırmaktadır. Viskozitesi artan gazın, Reynolds sayısı dolayısıyla hız değeri azalmaktadır. Ön-detonatörde, gazın viskozitesi nedeniyle azalan hızın yükseltilmesi amacıyla geometri içerisine farklı yüksekliklerde ve genişliklerde (0.5-0.75-1-1.25-1.5) türbülans arttırıcı engeller yerleştirilmiştir. Türbülanslı bu yapının gaz karışımının homojenliğini arttırdığı, bunun sonucunda da engellerin şok dalgasının oluşma süresini kısalttığı tespit edilmiştir. Tez kapsamında farklı blokaj oranlarına sahip geometrilerin basınç, sıcaklık, hız ve şok dalgasının oluşum süresi gibi parametreler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Analizler bilgisayar destekli hesaplama programına kodlanarak farklı blokaj oranlarında otomatik olarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler daha sonra grafikler ve konturlar ile yorumlanmıştır. Yapılan çalışmalar ışığında ön-detonatör tasarımları yapmak kolaylaştırılmıştır. Ön-detonatör çıkışında elde edilen şok dalgası ana-detonatorde beslenerek şok dalgasının sürekliliğinin sağlanmasında bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu tez kapsamında, yakıt püskürtme süreci ile ilgili enjektör tasarımı, enjektör sayısı ve enjektör konumlandırmaları ile ilgili ön tasarım çalışmaları da gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmalar çift faz akış göz önüne alınarak hesaplanmıştır. Çift fazlı akış olması detonasyon motorunun yüksek ısı akısı ve sıcaklığı göz önüne alındığında motorun soğutulması işleminde avantaj olacaktır. Tasarlanan enjektörlerin analizleri 2D ve 3D koşullarda UDF kullanılarak HAD programınca gerçekleştirilmiştir. Bu tez kapsamında isterler doğrultusunda ön-detonatör ve ana-detonatörün tasarımı için bir yaklaşım geliştirilmiş ve çalışmalarda kullanılması adına bilimsel literatüre kazandırılmıştır. Bu verilerden faydalanarak geliştirilebilecek detonasyon motorları ile ülkemiz uzay ve havacılık sanayisine araştırma-geliştirme faaliyetleri kapsamında destek sağlanmış olacaktır. Çalışma kapsamında sunulan veriler ışığında deflegrasyon dalgasının detonasyon dalgasına dönüşüm süreçlerinde fiziksel ve kimyasal parametrelerin etkileri üzerine sunulan veriler alev temelli çalışmaların gelişimi açısından önem arz etmektedir.